Valtakunnallisen matkakortin alku kulkenut horjuen

Jyväskylässä alkanut Waltti-matkakortin koekäyttö on jouduttu panemaan jäihin teknisten ongelmien takia. Waltin pitäisi olla käytössä paikallisbusseissa muutaman vuoden kuluttua lähes koko maassa.

Kotimaa

Jyväskylän paikallisliikenteen linja-autoissa on kokeiltu heinäkuun alusta lähtien uutta Waltti-matkakorttia, mutta laitteet eivät suostuneet lukemaan yhtäaikaa sekä uusia että vanhoja matkakortteja.

– Jouduimme ottamaan autolaitteet takaisin ja laittamaan niihin uudet ohjelmistopäivitykset, jotta vanhat kortit saataisiin takaisin käyttöön. Tällä hetkellä Waltti-kortti ei valitettavasti toimi ennen kuin saamme uudet ohjelmistopäivitykset tehtyä, kertoo Jyväskylän kaupungin joukkoliikennesuunnittelija Jouni Enroos.

Enroos arvioi, että Waltti-matkakortti voidaan ottaa jälleen koekäyttöön elokuun alusta lähtien.

Tällä viikolla kokeilu on aloitettu Joensuussa ja syksyllä myös Oulussa, Kuopiossa ja Lahdessa.

Varsinaiseen käyttöön Waltti otetaan Jyväskylässä ja Joensuussa lokakuussa.

– Kyllä hankkeen koko aikataulu on erittäin haastava. Näinkin monimutkaisen järjestelmän käyttöön saattaminen siinä aikataulussa on haasteellista, mutta kyllä me edelleen uskomme siihen, että käyttöönotto lokakuussa on mahdollista, sanoo toimitusjohtaja Ilkka Kankkunen.

Kankkunen johtaa TVV lippu- ja maksujärjestelmä -yhtiötä, joka perustettiin Waltti-matkakorttia varten. Yhdeksän ELY:n lisäksi osakkaina ovat 22 kaupunkia, joiden seuduilla korttia tullaan käyttämään.

Tavoitteena on yhdistää koko maan lippu- ja maksujärjestelmä

Waltti-kortti kelpaa aluksi vain paikallisliikenteessä, mutta ei pääkaupunkiseudulla, koska sen ja lähikuntien joukkoliikenteen järjestävä Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä jäi sivuun Waltti-matkakortista. Tosin HSL:n uuden lippujärjestelmän toimittaja on it-palveluyritys Tieto, joka voitti myös Waltin kilpailutuksen.

Toimitusjohtaja Ilkka Kankkunen arvioi, että näin ollen yhteiskäyttö voisi onnistua.

– Meillä on teknisesti hyvin samankaltaiset järjestelmät. Oikeastaan yhteiskäyttöisyydestä sovitaan erikseen, ja sopiminen voidaan tehdä kun HSL saa oman järjestelmänsä toimimaan.

Tieto Oyj tuli surullisen kuuluisaksi VR:n lippuongelmista, mutta Kankkusen mukaan Tiedolla ei ole mitään tekemistä Jyväskylän Waltti-vaikeuksien kanssa.

Suunnitelmissa on jossain vaiheessa kytkeä Waltti-matkakorttiin myös kaukobussit sekä juna- ja lentoliikennettä, jolloin esimerkiksi erillisestä junalipusta voisi luopua.

Tavoitteena on, että yhdellä matkakortilla voi jouhevasti matkustaa eri puolilla Suomea. Lipun voi maksaa yhdellä kertaa, vaikka liikennöitsijä vaihtuisi matkan varrella.