Hukattu huoltokirja voi viedä tuhansia euroja auton jälleenmyyntiarvosta

Huolellisesti täytetty huoltokirja on vaihtoautokaupassa nykyään tärkeämpi kuin koskaan, sillä autojen korjauttaminen on entistä kalliimpaa ja tehdyistä töistä halutaan nähdä selvät merkinnät.

Kotimaa
Auton huoltokirja.
Sakari Partanen / Yle

Vähän ajetun auton huoltokirjalla saattaa olla tuhansien eurojen vaikutus auton jälleenmyyntiarvoon. Vaihtoautokauppiaiden mukaan etenkin uudehkojen autojen kohdalla vaaditaan nykyään säntillistä kirjanpitoa tehdyistä määräaikaishuolloista ja korjauksista. Huoltokirjan laiminlyöminen voi johtaa muun muassa siihen, että takuut menevät umpeen.

– On meille tullut sellaisiakin tapauksia, että myyntiin tulee 50 000 euron käytetty auto, jossa ei ole huoltokirjaa ollenkaan. Karsastan sellaista kovasti: kuluttajan silmissä se on huoltamaton auto. Silloin puhutaan hyvinkin tuhansien eurojen hinnanalennuksesta, sanoo Autotalo Hartikaisen Kuopion autotalopäällikkö Marko Kantanen.

Merkkihuollon leimojen tärkeyttä painottavat tietysti eniten ne autoliikkeet, joilla on joidenkin merkkien edustusta. Huoltotiedot ovat kuitenkin entistä tärkeämpiä myös asiakkaille. Kuopion Nettoauton myyjä Juha Kännisen mukaan "jos viisi asiakasta kävelee ovesta sisään, neljä haluaa nähdä huoltokirjan".

– Huollot ovat nykyään niin kalliita, ettäjos ei ole tietoa mitä aikaisemmin on tehty, se pelottaa asiakasta. Toisaalta tee-se-itse-miehet ovat hävinneet, ihmiset eivät osaa korjata uudempia autoja ja luottavat sen takia siihen, että tehdyt huollot on merkitty kirjaan.

Vanhassa autossa ei ole niin suurta väliä, onko huollot tehnyt merkkiliike vai tee-se-itse-mies.

Juha Känninen

Kännisen mukaan huoltokirjoista eivät välitä lähinnä ne asiakkaat, joille käytetyn auton halpa hinta on kaikki kaikessa.

"On syytä epäillään, että jotain peitellään"

Merkkiliikkeiden näkökulmasta kaikkein tärkeintä huoltokirjassa ovat merkkihuoltojen leimat, mutta myös laadukkaiden yleiskorjaamojen leimoilla on merkitystä. Autotalo Hartikaisen Marko Kantasen mukaan näiden kahden ero selittyy sillä, että merkkiliikkeet saavat maakohtaiset huolto-ohjelmansa suoraan valmistajalta, kun taas yleiskorjaamot käyttävät kansainvälistä materiaalia.

Autokaupoissa nähdään toisinaan myös säntillisesti täytettyjä ruutuvihkoja, joita suosivat etenkin pitkään samaa autoa pitäneet vanhat herrat.

– Vanhemmissa autoissa sellainen ei haittaa – näkeepä vain, että on ollut täsmällinen, hyvä omistaja. Vanhassa autossa ei ole niin suurta väliä, onko huollot tehnyt merkkiliike vai tee-se-itse-mies. Mutta jos on viisi vuotta vanha auto, jossa on vain omat leimat, se herättää epäilyksiä, arvioi Juha Känninen.

On meille tullut sellaisiakin tapauksia, että myyntiin tulee 50 000 euron käytetty auto, jossa ei ole huoltokirjaa ollenkaan.

Marko Kantanen

Väänäsen Auton talousjohtaja Aki Väänäsen mukaan osittain täytetty huoltokirja on parempi kuin tyhjä ja toisaalta tyhjäkin on parempi kuin ei huoltokirjaa ollenkaan. Kollega Marko Kantanen muistuttaa, että kadonneen rekisteriotteen saa uusittua, mutta hävinneitä huoltotietoja ei välttämättä saa palautettua mistään.

– Jos huoltokirjaa ei ole ollenkaan, on syytä epäillä, että jotain peitellään – esimerkiksi kilometrimittarin ruuvausta tai vastaavaa, hän sanoo.

Myös väärennettyjä huoltokirjoja on liikkeellä

Vaihtoautomyynnissä törmätään joskus myös tapauksiin, joissa huoltokirjan merkintöjä on yritetty väärentää.

– Kukaan ei estä ostamasta leimasinta ja laittamasta siihen ulkomaisen korjaamon nimeä, Autotalo Hartikaisen Marko Kantanen sanoo.

Nettoauton Juha Kännisen mukaan osa asiakkaista on kuitenkin niin tarkkoja huoltokirjojen merkinnöistä, että he vaativat alusta loppuun täysin kotimaisen huoltohistorian.

Yksi asia, joka voi helpottaa huolimattoman huoltokirjanpitäjän elämää ja myös ehkäistä väärennöksiä, on sähköisten huoltotietokantojen yleistyminen. Marko Kantasen mukaan niitä on nykyään 5–10 automerkillä; esimerkiksi Mercedes-Benz otti sähköiset huoltokirjat käyttöön seitsemän vuotta sitten.

Huomioi nämä, kun ostat käytettyä autoa

Millaisia asioita käytetyn auton ostajan kannattaa sitten huoltokirjasta katsoa? Autokauppiaiden mukaan ainakin huoltoväliä (eli kuinka usein autoa suositellaan käytettäväksi määräaikaishuollossa) ja sitä, onko suositeltua huoltoväliä noudatettu.

– Onko isompia huoltoja jäänyt välistä? Siitä ei kuitenkaan tarvitse huolestua, jos jokin öljynvaihto on jäänyt merkitsemättä, Marko Kantanen sanoo.

Hänen mukaansa on viisasta tutustua myös siihen, millaisia korjaustositteita hansikaslokerosta löytyy. Ei suinkaan ole maanantaikappaleen merkki, jos autoon on jouduttu tekemään huoltojen ulkopuolisia töitä.

– Jos on 100 000–150 000 kilometriä ajettuna ja autoa ei ole vielä korjattu lainkaan, siitä tietää että kaikki on edessä, koska auto on kestokulutushyödyke.

Yksittäisistä korjauksista ehkä tärkein huoltokirjasta etsittävä merkintä on tieto jakohihnan vaihdosta, sanoo Väänäsen Auton talousjohtaja Aki Väänänen. Mikäli jakohihnan suositeltua vaihtoväliä ei ole noudatettu, sen rikkoontuminen voi johtaa erittäin kalliiseen remonttiin.