Löpöllä läträtään sinnikkäästi – laiton polttoöljyn käyttö tietää kovia rapsuja

Moottoripolttoöljyn luvaton käyttö on edelleen yleistä. Lain mukaan halvempaa menovettä saa käyttää vain maataloustraktoreissa ja työkoneissa. Väärän polttoaineen käyttöön syyllistytään joko tietämättömyyttään tai kilpailuedun toivossa. Kiinnijäämisriski on kuitenkin suuri ja rangaistusmaksu kova.

Kotimaa
Kuormuri tunnelityömaalla
Juha Korhonen / Yle

E18-moottoritien työmaalla painetaan töitä hiki hatussa. Pitkään kestäneen urakan aikana valtavalla työmaalla on hyörinyt kuorma-autoja, kaivureita, traktoreita ja dumppereita kokonainen armeija. Dieselöljyä on palanut tuhansia ja taas tuhansia litroja.

Koneissa käytetyn polttoaineen laatu tiedetään, sillä tulli on tehnyt työmaalle kaikkineen kolme tarkastuskäyntiä, joissa on tutkittu nimenomaan sitä, käytetäänkö koneissa ja ajoneuvoissa laillista polttoainetta. Nyrkkisääntö on se, että kevyemmin verotettua moottoripolttoöljyä saa käyttää vain maataloustraktoreissa ja työkoneissa. Tosin työkone lakkaa olemasta lain silmissä työkone, jos siihen kytketään vaikkapa perävaunu ja sillä kuljetetaan tavaraa. Tällöin tankissa pitäisi olla kalliimmin verotettua dieseliä.

Polttoainesäädösten noudattamista valvoo pääasiassa tulli. Polttoainetarkastuksia tullin väki tekee muutaman sata vuodessa niin liikenteen seassa kuin erillisinä tarkastusiskuina esimerkiksi suurille tietyömaille.

– Teemme polttoainetarkastuksia muun työn ohessa ja sen mukaan kuin resurssit riittävät, mutta valvontaa voi pitää riittävänä ja uskottavana, sanoo tulliylitarkastaja Jarkko Fagerström tullin valvontaosastolta.

Pieni säästö voi tuoda ison laskun

Laittoman polttoaineen käytöstä kärähtää vuosittain muutamia kymmeniä ajoneuvoja ja työkoneita. Satimeen jää kulkupelejä laidasta laitaan, mopoautoista täysperävaunullisiin rekkoihin. Mikäli tankista löytyy väärää tavaraa, ottaa tulli polttoainenäytteen, joka tutkitaan tullilaboratoriossa. Jos epäily osoittautuu aiheelliseksi, siirtyy asia Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin käsiin.

Sen vastuulla on haalia valtion kassaan takaisin puuttumaan jääneet polttoaineverotulot. Lähes poikkeuksetta väärän polttoaineen käytäjälle lähtee polttoainemaksu. Sen suuruus riippuu ajoneuvosta. Kalleimmaksi polttoöljyllä ajelu tulee yhdistelmärekalle. Polttoainemaksu voi kohota 39 000 euroon.

– Sanktiot ovat kovia, mutta niiden tarkoitus onkin hillitä laittoman polttoaineen käyttöä, painottaa tulliylitarkastaja Fagerström.

Laittomalla polttoaineella haetaan kilpailuetua

Viranomaisten tietoon tulevien tapausten määrä laittoman polttoaineen käytöstä vaihtelee jonkin verran vuosittain. Trafin tilastojen mukaan väärän polttoaineen käytöstä lähetettyjen polttoainemaksujen määrä on vime vuosina liikkunut vuoden 2009 vajaasta kolmestakymmenestä ulottuen vuoden 2012 vajaaseen kuuteenkymmeneen. Heilahtelua selittää valvonnan määrä, sekä se, että yhdellä tarkastuskäynnillä voi paljastua useita väärinkäytöksiä.

– Viime vuonna tarkastimme työmaan, jossa paljastui yhdellä kerralla kahdeksan ajoneuvoa, joissa oli vaaditun dieselin sijaan polttoöljyä. Polttoainemaksuja kerättiin näistä tapauksista yhteensä pari sataa tuhatta euroa, tulliylitarkastaja fagerstöm kertoo.

Väärän polttoineen käyttö johtuu tullin mukaan yleensä kahdesta asiasta, tietämättömuudestä tai kilpailuedun hankkimisesta. Moottoripolttoöljy on dieseliä kevyemmin verotettua ja hintaeroa on noin kolmannes polttoöljyn hyväksi. Esimerkiksi maanrakennusalalla urakat on tiukasti kilpailtuja ja urakoitsijalle usein kannattavuuden rajoilla, joten säästöä etsitään joskus kepulikonsteinkin. Dieselin hinnannousu näkyy tullin mukaan pieninä piikkeinä väärinkäytöstapauksissa.

– Polttoainetarkastukset ovat harmaan talouden torjuntaa, muistuttaa tulliylitarkastaja Jarkko Fagerström tullin tarkastusosastolta.

Tullin tarkastuksissa laitonta polttoainetta löytyy muutamassa prosentissa. Koska sanktiot ovat kovia, on hyöty valtion kassaan huomattava. Viime vuonna Trafi peri polttoainemaksuja vajaat kaksi miljoonaa, tänä vuonna potti lähentelee jo 1,5 miljoonan euron summaa. Polttoöljyn käyttöön voi kuitenkin saada tietyissä tapauksissa Trafilta poikkeusluvan. Toinen vaihtoehto on maksaa polttoainemaksu etukäteen, mutta se tulee kalliimmaksi kuin dieselin tankkaaminen.