Uusi jäätelöautoyritys yrittää välttää edeltäjänsä kohtalon: "Pimeinä kuukausina ei ajeta"

Kuopiossa toimipaikkaa pitävä Suomen Jätskiauto Oy uskoo yrityksen menestyvän omilla tuotteilla, harvennetulla reitistöllä ja sillä, että jäätelöautoa ei ajeta enää talviaikaan. Sen edeltäjä Suomen Kotijäätelö Oy lopetti toiminnan huonon kannattavuuden vuoksi viime syksynä.

Kotimaa
Jäätelömyyjä esittelee jäätelöpakettia auton vieressä.
Antti Nyyssönen ajaa jäätelöautoa jo viidettä kesää.Sakari Partanen / Yle

Kuumana kesäpäivänä jäätelöauton myyjällä riittää kiirettä. Asiakkaita on paljon ja joskus suosituimmat tuotteet voivat loppua kesken, kertoo viidettä kesää jäätelöautoa ajava Antti Nyyssönen.

– Täyteenlastattuna jäätelöautoon mahtuu noin tuhat pakkausta. Joskus asiakkaat ostavat vain yhtä tuotetta, jolloin sitä ei välttämättä riitä viimeisille pysäkeille. Kesällä mehujäät, jätskiveneet ja caramelrullat ovat suosituimpia.

Nyyssösen ajama jäätelöauto ajaa arkisin illassa 70 pysähdyspaikkaa ja viikonloppuisin lähes sata. Jäätelöauto on ollut liikenteessä maaliskuusta lähtien 29 muun auton kanssa eri puolilla Suomea. Suomen Jätskiauto Oy perustettiin, kun edellinen yritys, Suomen Kotijäätelö lopetti toimintansa viime syksynä.

Yrittäjäosakas Veijo Laitinen kertoo, että ensimmäinen kesä on lähtenyt uudella yrityksellä käyntiin hyvin. Ainoastaan kesäkuu oli huono jäätelön myynnissä.

– Maaliskuusta toukokuun loppuun mentiin tavoitteiden mukaan, kesäkuu oli vesisateiden ja kylmän sään vuoksi huono, mutta heinäkuu on paikannut tilannetta paljon ja kauppa on käynyt.

Kannattavuutta lasketaan päivittäin

Suomen Jätskiauto uskoo jäätelön tekevän kauppansa kesäsesongin aikaan. Talvella jäätelöautot eivät aja lainkaan.

Talven pimeinä kuukausina ei ajeta ollenkaan ja näin säästetään kustannuksista.

Veijo Laitinen

– Toimintamallia on rakennettu sillä tavalla, että toimitaan maaliskuusta syyskuun loppuun tai lokakuun puoliväliin asti alueesta riippuen. Talven pimeinä kuukausina ei ajeta ollenkaan ja näin säästetään kustannuksista, Laitinen kertoo.

Yritys pyrkii kasvattamaan myyntiään myös kuluttajaystävällisillä hinnoilla sekä omilla tuotteilla. Myös reitityksiin on tehty muutoksia.

– Reittien kiertovälit vaihtelee kahdesta neljään viikkoon. Ihan yhtä tiheästi ei kierretä kaikilla alueilla mitä aiempi firma teki. Kannattavuutta pitää laskea joka päivä, Veijo Laitinen kertoo.

Jätskiauto Oy toimii tällä hetkellä 11 alueella Suomessa. Yritystä pyörittää viisi yrittäjää ja teillä liikkuu 30 autoa. Suurin osa työntekijöistä ja yrittäjistä on työskennellyt edellisessä jäätelöautoyrityksessä, Kotijäätelössä, 10–20 vuotta. Kotijäätelö lopetti toimintansa huonon kannattavuuden vuoksi.

Pakkasta jopa 40 astetta

Suomen Jätskiauto Oy:n yrittäjäosakas Veijo Laitinen kertoo, että yrityksen suunnitelmissa on laajentua ensi vuonna. Jätskiauto kulkee silloin myös Pirkanmaalla, Satakunnassa, Vaasan ja Kokkolan alueella sekä Jyväskylän seudulla.

– Työntekijöitä olisi sitten 120 sesonkiaikana. Jos yksi auto kiertää kuutena päivänä viikossa, siihen tarvitaan ainakin kaksi ihmistä.

Laitinen uskoo vahvasti jäätelöautobrändin menestykseen.

– Nytkin lämmintä on lähes 30 astetta ja jos lähtee kauempaa hakemaan jäätelöä kotiin, se sulaa jo omassa autossa. Jäätelöautossa on pakkasta jopa 40 astetta kun lähdetään liikkeelle.