Graffiti-Jeesus ilmestyi poltettuun kirkkoon

Hendenä tunnettu graffititaiteilija maalasi tuhopoltossa palaneen Kaivokselan kirkon alttariseinään hymyilevän Jeesuksen. Vantaalaisen kirkon uusi alttarimaalaus ehti olla paikallaan vain muutaman päivän, sillä rakennusta puretaan parhaillaan.

Kotimaa
Jeesus-graffiti jo osittain puretun Kaivokselan kirkon alttariseinässä.
Jeesus-graffiti jo osittain puretun Kaivokselan kirkon alttariseinässä. Pete "Hende" Nieminen

Vantaan Kaivokselan kirkon raunioihin ilmestyi viikko sitten uusi alttarimaalaus. Jos osittain puretun kirkon alttariseinään maalattiin Jeesus, jolla on kainalossaan viisi spraymaalipurkkia ja kädessään kaksi maalitelaa. Maalaus ehti olla paikallaan vain muutaman päivän ennen kuin seinä kaadettiin.

Maalauksen takana oli graffititaiteilija Pete "Hende" Nieminen.

Nieminen kertoo, että hän halusi antaa tuhopoltossa palaneelle Kaivokselan kirkolle kunnon hautajaiset. Graffititaiteilija sanoo, että hän on asunut aiemmin Kaivokselan kirkon lähellä ja ollut paljon mukana seurakunnan toiminnassa.

– Halusin osoittaa kunnioitustani kirkkorakennusta kohtaan, mielestäni ei ollut oikein että joku hullu poltti paikan ja sitten se puretaan. Vähän arvokkaampi lähtö olisi enemmän kuin suotavaa, Nieminen kirjoittaa blogissaan.

– Toinen juttu mitä suuresti ihmettelen, on se, että risti on edelleen seinässä! Hakekaa nyt se nopeasti kaupunginmuseoon tai muualle talteen, ennenkuin joku vääntää sen irti ja myy romumetallina Tattarisuolle tai Viroon, hän vuodattaa.

Raunioista ei tullut galleriaa

Nieminen tekee näkyvää työtä. Hän kuuluu hip hop -kulttuuria edistävän Funk On -yhdistyksen perustajiin sekä Team Haloo -ryhmään, joka tekee nuorten parissa työtä erilaisuuden hyväksymisen puolesta.

Nieminen kertoo pohtineensa pitkään vaikkapa nuorille seurakuntalaisille tarkoitettua työpajaa, jossa tuhoutuneen Kaivokselan kirkon seiniin maalattaisiin raamatullista kuvastoa. Hän puhui idean puolesta monelle taholle, mutta toteutus osoittautui mahdottomaksi.

– Monesti on tullut aiemminkin vastaan, että kun on nämä tietyt säännöt, määräykset, turvaohjeet ja riskit, sen luvan saaminen on hankalaa, hän sanoo.

Kätkettyä symboliikkaa

Nieminen kävi maalaamassa alttariseinän sunnuntaina. Hän kertoo huomanneensa, että alttaritaulun paikka oli rumasti sotkettu ja päätti siksi toteuttaa vuosia muhineen idean Kaivokselan kirkon graffitista.

Maalauksen symboliikka ei aukea, ellei tunne taiteilijan taustaa. Viisi spraymaalipurkkia ja kaksi telaa viittaavat tarinaan, jossa Jeesus ruokkii suuren ihmisjoukon viidellä leivällä ja kahdella kalalla. Nieminen rinnastaa Raamatun tarinaan oman työnsä, jossa hän pitää nuorille maalausaiheisia työpajoja.

– Ikään kuin eväitä elämään näiden meidän työvälineiden avulla, hän selittää.

Nieminen kiirehtii vielä lisäämään, ettei hän missään tapauksessa halua rinnastaa itseään Jeesukseen.

– En halunnut olla millään tavalla rienaava tai pilkkaava, hän alleviivaa.

– Kirkkoa on paljon arvosteltu erinäköisistä räsäsistä sun muista. Ajattelin että hymyilevä Jeesus tuollaisissa palaneissa raunioissa voisi tuoda hyviä ajatuksia joillekin mieleen.

Ulos vanerireservaatista

– Onhan se kiinnijäämisen riski aina olemassa. Varsinkin kun tuo on tuollainen luvaton ja kyseessä on työmaa ja näin. Mutta se on vähän sellainen harkittu riski, Nieminen pyörittelee.

– Nykyään onneksi on aika paljon vaneriseiniä, joihin saa maalata. Sitä aina korostamme eri työpajoissa, kouluissa ja tapahtumissa, että missään nimessä minä ja edustamani tahot emmet halua rohkaista ketään luvattomaan maalaukseen, hän korostaa.

Nieminen puolustaa raunion maalaamista sillä, että katutaide kaipaa myös oikeita seiniä alustakseen.

– Tässä on sellainen näkökulma, että kun puhutaan katutaiteesta, sitä pitäisi minusta löytyä muualtakin kuin niistä vanerireservaateista.