"Heinäkuinen kuuma lauantai on paras akkujen myyntipäivä"

Autoilijan ei kannata tuudittautua uskomaan, että hellesää on autolle paukkupakkasia helpompi ympäristö. Erityisesti ilmastointilaite ja akku kannattaa pitää huollettuna.

liikenne
Autokorjaaja tutkii auton moottoria
Yle / Juha Kokkala

Suomalaisen autoilijan tuskallisin kausi on on perinteisesti ollut keskitalvi – ainakin jos ei satu omistamaan autotallia tai tehokasta lämmityslaitetta.

Hinausautojen kuljettajat ja automekaanikot kuitenkin tietävät, että pitkään jatkuva kova helle kuormittaa autoja yhtä lailla.

Esimerkiksi Tampereella korjaajilla on riittänyt töitä heinäkuun helleaallon aikana, kertoo autohuolto J. Auton työnjohtaja Mika Timonen.

Yllättävän paljon autoja on hinattu pihaan ilmastointi-, akku- ja sähkövikojen vuoksi.

Mika Timonen

– Yllättävän paljon autoja on hinattu pihaan ilmastointi-, akku- ja sähkövikojen vuoksi. Erilaisia antureihin, releisiin ja johtosarjoihin liittyviä vikoja on tullut vastaan.

– Suomessa lämpötilavaihtelut voivat olla todella suuria, kun 30 pakkasasteesta mennään 30 lämpöasteeseen. Sähkölaitteet ja esimerkiksi alusta ovat siinä todella kovilla, Timonen sanoo.

Sähköä kuluu huomaamatta helteellä

Huonokuntoinen auton akku on alituisessa vaarassa talvella, mutta myös kuumina kesäpäivinä.

– Jos auto on kuumassa paikassa, sähkönkulutus on kova, kun ilmastointilaite ja puhaltajat ovat päällä. Ja kun akku on samalla vielä kuumassa moottoritilassa, sen sisällä oleva neste haihtuu, sanoo pitkän linjan autokorjaamoyrittäjä Valto Koivula Ylöjärveltä.

– Heinäkuinen kuuma lauantai onkin paras akkujen myyntipäivä.

Ilmastointilaitetta ei kannata laiminlyödä

Koivulan mukaan ilmastointilaite on helteellä kovilla, jos sen huollon on lyönyt laimin.

– Jos ajaa ilmastointilaite kuivana, kompressori voi alkaa vuotaa. Niitä olemme vaihdelleet paljon. Pitkään kuivana käydessään kompressori voi myös esimerkiksi leikata kiinni, ja sitten hajoaa laturin hihna.

Valto Koivulan aloittaessa autonhuoltoalalla ilmastointilaitteita ei ollut kuin harvoissa autoissa. Nykyään se on käytännössä vakiovaruste, ja siksi myös korjaamolla joudutaan niiden kanssa tekemisiin jatkuvasti.