FT: Lentojen vakuuttajilla kalleimmat ajat sitten 9/11:n

Lentoyhtiöiden vakuutusyhtiöt tuntevat sotimisen kustannukset nahoissaan, kirjoittaa Financial Times. MH17-katastrofin lisäksi lentoalaa ovat koetelleet taistelut Libyan Tripolin lentokentällä, joissa on tuhottu parikymmentä lentokonetta.

talous
Tripolin lentokentän saapuvien lentojen terminaali on luodinreikien rei`ittämä. Kuva on otettu 21. heinäkuuta.
Tripolin lentokentän saapuvien lentojen terminaali on luodinreikien rei`ittämä. Kuva on otettu 21. heinäkuuta.Mahmud Turkia / AFP / Lehtikuva

Lentoyhtiöiden vakuuttajille on tulossa Ukrainassa alasammutun matkustajakoneen ja muiden tuhojen takia kallein vuosi reiluun vuosikymmeneen. Talouslehti Financial Timesin mukaan vuositappiot ylittäisivät kaksi miljardia Yhdysvaltain dollaria (noin 1,5 miljardia euroa). Kovemmat kustannukset nähtiin viimeksi vuonna 2001, jolloin terroristit iskivät kaapatuilla lentokoneilla Yhdysvaltoihin.

Pelkästään sotatoimien aiheuttamista aineellisista vahingoista ja muista sotavakuutuskorvauksista kertyisi Financial Timesin mukaan maksettavaa Yhdysvaltain dollareissa jopa satoja miljoonia.

Lentoyhtiöiden tilaa voivat myös heiluttaa äkilliset muutokset sotavakuutusehtoihin, sillä niitä voidaan muuttaa viikon varoitusajalla.

FT:n mukaan lentoyhtiöiden vakuutusmaksut ovat jo nousseet jyrkästi. Suuret lentoyhtiöt maksavat vakuutuksistaan tyypillisesti miljoonia – enimmäkseen kaiken kattavista vakuutuksista, joiden lisäksi on olemassa sotavakuutuksia aseellisista toimista aiheutuvien vahinkojen varalta.

Kaiken kattavat vakuutukset sisältävät esimerkiksi korvaukset matkustajille ja heidän omaisilleen sekä oikeudenkäyntikulut.

Malaysia Airlines sai halpoja vakuutuksia

Ohjus pudotti Malaysia Airlinesin lentokoneen Itä-Ukrainassa heinäkuussa, surmaten 298 ihmistä. Lisäksi viimeaikaisissa taisteluissa Libyan Tripolin lentokentällä on tuhottu parikymmentä lentokonetta.

Lisäksi kovan onnen Malaysia Airlines kadotti 239:ää ihmistä kuljettaneen matkustajakoneen maaliskuussa. Sanomalehti The New York Timesin mukaan lentoyhtiö on tähän saakka maksanut markkinoiden alhaisimpia vakuutusmaksuja, koska sillä on suhteellisen uusien Boeing- ja Airbus-koneiden laivasto.

Viime viikolla sattuneet lentokoneturmat Malissa ja Taiwanissa koituvat nekin vakuuttajien maksettaviksi. Kahdessa onnettomuudessa kuoli yhteensä yli 160 ihmistä.

Esmerkiksi Yhdysvallat on tunnettu siitä, että oikeudenkäynneissä se määrää muita valtioita suurempia korvauksia onnettomuuksien uhrien perheille, kertoo talouslehti The Wall Street Journal. Financial Times mainitseekin, että viime onnettomuuksissa on kuollut suhteellisen vähän Yhdysvaltain kansalaisia, ja se rajoittaa jonkin verran rahallisia kustannuksia.