Salaattia ja sassiin – heti syötävät välipalatuotteet kasvattavat suosiotaan

Suomalaiset syövät yhä enemmän tuoresalaatteja ja täytettyjä leipiä. Ruokakaupat satsaavat heti syötäviin välipaloihin ja kasvava kysyntä työllistää myös elintarvikealaa.

ilmiöt
Eväsleivät tiskissä.
Niko Rönkkö / Yle

Moni kiireinen korvaa perinteisen työpaikkalounaan nappaamalla kaupasta kolmioleivän, pakatun tuoresalaatin tai kokoamalla pikalounaan kaupan salaattibaarista. Kulutustottumusten muutos on luonut markkinaraon lahtelaiselle elintarvikeyritykselle.

– Nyt on meneillään salaattibuumi. Kun aloitimme kahdeksan vuotta sitten, olivat leipätuotteet kysytyimpiä. Karppaus-ilmiö vähensi leipätuotteiden menekkiä, kertoo Härmän Snackpoint Oy:n toimitusjohtaja Mika Mäkelä.

Sopenkorven salaattitehtaan toimitilat käyvät ahtaaksi, kun heti syötäviä tuotteita pakataan vähittäiskauppoihin ympäri Suomea.

– Nyt ei enää tehdä eväsleipiä työpaikalle, vaan napataan syömistä lähikaupasta. On helpompaa ostaa valmis salaatti kuin hakea kaupasta 5 – 6 eri komponenttia ja valmistaa salaatti itse, Mäkelä toteaa.

Nyt ei enää tehdä eväsleipiä työpaikalle, vaan napataan syömistä lähikaupasta.

Mika Mäkelä

Miehet puputtavat enemmän salaattia

Kiireisessä arjessa ruokailun pitää sujua nopeasti, mutta kaikki eivät halua syödä pikaruokaa. Ihmiset haluavat syödä terveellisesti, mikä näkyy mm. kananlihan ja kalatuotteiden kulutuksessa.

Salaatinsyönti paisuttaa alan yrittäjien myyntiä valtakunnallisesti. Lahtelaisessa salaattitehtaassa myynti kasvaa kaksinumeroisilla luvuilla. Kasvava kysyntä tunnistetaan myös pietarsaarelaisessa yrityksessä.

– Myynti kasvaa koko ajan ja markkinat kehittyvät. Vihannesten söyminen on lisääntynyt miesten keskuudessa, naisille salaatit ovat maistuneet aina. Muualla Euroopassa suositaan puolivalmiita vihannestuotteita ja salaatteja, ja uskon niiden yleistyvän meillä Suomessakin lähivuosina, kertoo toimitusjohtaja Sami Haapasalmi Fresh Servant Oy:stä, joka on tuoresalaattien markkinajohtaja Suomessa.

Välipaloista kilpailuvaltti?

Heti syötävät välipalatuotteet ovat yksi ase kauppojen välisessä kilpailussa. K-ketjun isoimmista kaupoista löytyy salaattibaareja, Osuuskauppa Hämeenmaa on käynnistämässä omia itsepalvelupisteitään.

Pitää olla tarjolla heti syötäviä tuotteita, ei voi enää myydä leipää, voita ja juustoa erikseen.

Timo Kyllönen

– Valmisruokaa myydään yhä enemmän ja hyvin monissa muodoissa. Salaatit ja nopeat syötävät, kuten voileivät nostavat päätään. Pitää olla tarjolla heti syötäviä tuotteita, ei voi enää myydä leipää, voita ja juustoa erikseen, kertoo osuuskauppa Hämeenmaan market-toimialajohtaja Timo Kyllönen.

Kaupatkin uskovat take away -kultturin kasvuun ja valmisruuan menekkiin.

– Me ollaan opittu juomaan kahvi autossa ja kävellen, seuraava vaihe on varmaan se, että syödään kävellen. Yli 40 prosenttia kotitalouksista on yhden hengen talouksia, joissa ruuan valmistaminen ei ole yhtä yleistä kuin suurissa perheissä, Kyllönen muistuttaa.