Ralliin ennustetaan rajuilmaa – Suomen lippu voi olla salamasieppari

Jyväskylän MM-ralleissa turvallisuusriskit mietitään tarkasti ennalta. Tänä vuonna työtä lisää ralliohjelmaan palaava Harjun erikoiskoe ja ensimmäiselle kisapäivälle ennustettu rajuilma.

urheilu
Autoja Jyväskylän Harjulla.
Matti Myller / Yle

Jyväskylän MM-rallien ensimmäinen kisapäivä päättyy torstaina Harjun erikoiskokeeseen. Erikoiskokeen historia on paitsi legendaarinen myös traaginen. Vuonna 1996 Harjun erikoiskokeella yksi kilpa-autoista suistui yleisön joukkoon. Yksi katsoja kuoli ja 36 loukkaantui. Tämän vuoden rallivalmisteluja kuoleman tapaus ei ole varjostanut.

– Harjun erikoiskoe järjestettiin heti onnettomuuden jälkeen kahtena vuonna ilman ongelmia. Lisäksi turvajärjestelyt ovat sen jälkeen kehittyneet niin meillä kuin muuallakin. Rauhallisin mielin saa istua johtokeskuksessa ja antaa poikien ajaa kilpaa, kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen toteaa.

Tarkiainen ehti olla mukana Harjun erikoiskokeen järjestelyissä 16 vuotta sitten, mutta moni asia on painunut jo unholaan.

– On kaivettu mielen sopukoista ja kuvanauhoista juttuja, miten täällä on järjestelyt aikoinaan tehty. Niitä on sitten kehitetty ja keksitty itse lisää, Tarkiainen kuvaa.

Harjun alue kiinni keskiviikosta lauantaihin

Harjun erikoiskoe ei ole kuskeille helpoimmasta päästä. Etenkinvesitornilta alastulo on ajettava taidolla.

Jos on ukkosvaroituksia, niin kovin pitkään ongenvapaan ei sitä Suomen lippua kannata laittaa.

Kai Tarkiainen

– Siellä on lammenlasset, didierauriolit ja vähemmän kovemmat jätkät käyneet puita halailemassa. Katsotaan, miten nykypäivän kuljettajat pujahtavat puitten välistä.

Yleisön turvallisuuden ja rallikisan sujuvuuden takaamiseksi Harjulle rakennetaan mittavat puitteet.

– Yleisön ohjaamiseen ja alueen rajaamiseen käytettävää metalliaitaa pystytetään kuusi kilometriä ja oranssia yleisöaitaa on pari kilometriä. Hiekkasäkkejä on useita kymmeniä, betonielementtejä noin 160 kappaletta, Tarkiainen luettelee.

Rakennustöiden takia koko Harjun alue pysyy suljettuna keskiviikkoaamusta lauantaipiävään saakka.

Ukkosvaroitukset otettava vakavasti

Kaikkia turvallisuusuhkia ei kuitenkaan pystytä kitkemään, vaikka valmistelut olisivat miten hyvät tahansa. Yksi sellainen on sää: ennuste lupaa MM-rallin ensimmäiseksi kisapäiväksi ukonilmaa ja rankkasateita.

– Ennuste on muuttunut koko ajan, joten toivotaan, ettei erikoiskoetta jouduta keskeyttämään esimerkiksi rankan vesisateen takia.

Ukkospuuskat ovat uhka myös yleisölle. Sateenvarjot ja kannatusliput toimivat helposti ukkosenjohdattimina.

– Jos on ukkosvaroituksia, niin kovin pitkään ongenvapaan ei sitä Suomen lippua kannata laittaa, Tarkiainen muistuttaa.