Suomalaiset ostavat netistä käytettyä designia, johon ei uutena olisi varaa

Verkosta ostetaan entistä enemmän käytettyä muotoilua. Taipumuksena on nyt hankkia designia, johon varat eivät välttämättä uutena riittäisi. Myös keräily on suosittua. Erityisesti huonekalujen ja sisustustavaroiden ostoissa suositaan kotimaista muotoilua.

talous
erivärisiä tuoleja
Alvar Aallon suunnittelema Artek 60 jakkara täyttää tänä vuonna 80-vuottaRiikka Porttila / Yle

Suuret ostot ovat parhaillaan käynnissä, kun tuhannet opiskelijat kalustavat ensiasuntojaan.

Moni sijoittaa nyt hyvälaatuisiin ja kestäviin huonekaluihin, vaikka omat tulot eivät olisikaan suuret, kertoo Tori.fi-sivuston toimitusjohtaja Jussi Lystimäki.

Esimerkiksi Artekin 69-mallin tuolit maksavat uutena noin 260 euroa kappaleelta. Käytettynä verkosta niitä voi saada miltei samalla hinnalla neljäkin kappaletta.

Ei haluta luopua tietystä elintasosta, mutta tiedetään, ettei siihen ole välttämättä rahaa.

Jussi Lystimäki

– Ei haluta luopua tietystä elintasosta, mutta tiedetään, ettei siihen ole välttämättä rahaa. Tietynlainen harkitsevuus ja etsiminen ovat tulleet tähän mukaan, Lystimäki sanoo.

Huuto.netin asiakaspalvelupäällikkö Tapio Luoto vahvistaa ilmiön suosion.

– Varmasti näinä aikoina suomalaiset hakevat laatua, mutta kuitenkin kiinnittävät samalla huomiota hintaan, Luoto toteaa.

Luodon mukaan suosituimpia design-tuotteita on haettu avainsanoilla tuhansia, jopa kymmenia tuhansia kertoja kuukaudessa. Sekä Tori.fi:ssä ja Huuto.net:ssä ilmiö on kasvanut selvästi viimeisen vuoden aikana.

Monet ostavat käytettyjä tavaroita myös keräilyarvon vuoksi. Lystimäen mukaan erityisesti sisustuslehdet ja kierrätyksen muodikkuus saavat ihmiset etsimään juuri tiettyjä esineitä käytettynä.

– Käytetyissä tavaroissa on se puoli, että niitä ei usein enää valmisteta, eikä niitä saa kaupasta, Lystimäki toteaa.

"Pykälää parempi elämä" ilman odottelua

Lystimäen mukaan hankalat ajat taloudessa on yksi syy käytetyn muotoilun etsimiseen.

Osa haluaa heti sulkea kaupat, kun näkevät kiinnostavan kohteen, eikä jäädä jännittämään.

Tapio Luoto

– Luulen, että taantuma ruokkii sitä, että ihmiset alkavat harkita eri vaihtoehtoja. Jos tulee saataville hyvälaatuinen merkki, siihen tartutaan, Lystimäki toteaa.

Yhä useampi suomalainen on myös hylännyt huutokaupassa odottelun. Huuto.netin osta heti -palvelu on kasvattanut suosiotaan, ja nyt puolet verkkosivun kaupoista tehdään sitä kautta.

– Osa haluaa heti sulkea kaupat, kun näkevät kiinnostavan kohteen, eikä jäädä jännittämään, sanoo Luoto.

Lystimäen mukaan ostajat ovat kärsimättömiä, ja tavarat halutaan varman päälle. Toisaalta moni myyjäkin haluaa päästä ylimääräisistä esineistä nopeastikin eroon ilmoituksen laitettuaan.

Luoto arvelee, että kestävyys ja ekologisuus ovat monelle syitä sijoittaa muotoiluun. Lystimäen mukaan käyttäjähaastatteluissa on käynyt ilmi, että joillekin design merkitsee myös korkeampaa elintasoa.

– Eräs käyttäjä sanoi: "pykälää parempi elämä" samalla rahalla, Lystimäki toteaa.