Suomalaisyrityksen keksintö vähentää laivojen päästöjä jopa kymmenyksen

Helsinkiläinen energiansäästöteknologiaan erikoistunut yritys on palkittu yhtenä viidestä eurooppalaisesta puhtaan teknologian yrityksestä. Suomalaisilla clean tech -yrityksillä on kova kysyntä maailmalla.

tekniikka
Legend of the Seas.
Yle

Suomalaisen Eniramin ohjelma on tällä hetkellä noin 200:n suuren risteilyaluksen komentosillalla maailmalla. Potentiaalia yritys laskee olevan jopa kymmeniin tuhansiin laivoihin. Seuraavina vuorossa ovat rahtilaivat. Meriliikenteen energiansäästöteknologiaan ja analytiikkapalveluihin keskittyvän Eniramin järjestelmän avulla laivan kulkua saadaan optimoitua monella tavalla.

– Laitteet antavat suosituksia laivan henkilökunnalle miten laivaa tulee operoida, että saavutetaan polttoainesäästöjä, sanoo Eniram Oy:n tuotepäällikkö Leo Laukkanen.

– Eli me nähdään laivan trimmisuositus, laivan list eli kallistumasuositus, nopeussuositus sekä moottorikombinaatio ja moottorien käyttöastesuositus, Laukkanen luettelee keinoja, joilla laivan polttoaineenkulutusta voi vähentää.

Yksi viidestä eurooppalaisesta palkitusta yrityksestä

Eniramin teknologian on laskettu säästävän meriliikenteen hiilidioksidipäästöjä nyt 32 000 henkilöauton päästöjen verran vuodessa. Kun laivan kulkua optimoidaan oikeaan asentoon ja kaasupoljinta painetaan vain sen verran kuin on tarpeen, polttoainetta säästyy muutamista prosenteista jopa kymmeneen prosenttiin. Se tuo varustamoille isot säästöt polttoainekuluihin.

– Datan avulla tiedämme mitä vauhtia moottorit pitää laittaa kulkemaan, että saavumme kohteeseen perille sopivaan aikaan, sanoo Royal Caribbean -varustamon Helsingissä piipahtaneen Legend of the Seas -aluksen kroatialainen yliperämies Adrian Florea.

Florean mukaan ennen ohjelman käyttöönottoa ajallista optimointia tai laivan kallistuskulmia ja muita polttoaineen kulutukseen vaikuttavia tekijöitä oli vaikeampi, ellei mahdoton arvioida.

– Aiemmin vain laskimme, että saavumme ajoissa perille, hän sanoo.

Eniram palkittiin kesän alussa yhtenä viidestä tämän vuosikymmenen cleantech-yrityksestä Euroopassa. Yrityksen taival lähti liikkeelle yksinkertaisesta havainnoista.

– Kukaan maailmassa ei ole pystynyt tarjoamaan vastaavaa tuotetta ja sen tarjoamaa lisäarvoa. Siinä oli markkinarako, johon perustajat aikoinaan iskivät, Laukkanen sanoo.

Suomi on clean techin pikkujättiläinen

Suomi on Eniramin kaltaisten clean tech -yritysten pikkujättiläinen. Suomen osuus maailman clean tech -markkinasta on prosentin, kun Suomen osuus globaalista bkt:sta on vain 0,4 prosenttia. Clean techin osuus on siis yli kaksinkertainen Suomen muuhun taloudelliseen merkittävyyteen verrattuna maailmalla.

Puhtaan teknologian liikevaihto on ollut viime vuosina kasvussa, vaikka muuten taloudessa on ollut alamäkeä. Erityisesti Eniramin kaltaiset materiaalitehokkuuteen keskittyvät yritykset ovat EK:n mukaan tulevaisuuden yrityksiä.

– Yhdistetään tietotekniikan sovelluksia uudella tavalla energiatehokkuuden ja materiaalitehokkuuden parantamiseksi. Sitä tehdään liikenteessä, rakennuksissa, teollisuudessa ja jätemateriaalien kierrätyksessä vaikkapa, sanoo EK:n ympäristöasioiden johtaja Tellervo Kylä-Harakka-Ruonala.

Cleantech Finlandin mukaan kysyntää tällaiselle osaamiselle on, kyky kansainvälistyä sen sijaan ei ole niin hyvä.

- Markkinaedellytykset ovat olemassa, mutta tietyille markkinoille pääsemiseksi vaaditaan hirveästi testausta, joka on hirvittävän kallista ja hidasta. Ei riitä, että on näyttöjä Suomessa, pitää todistaa soveltuvuus esimerkiksi Kiinan markkinoilla, sanoo Cleantech Finlandin johtaja Kaisa Hernberg.

Hernbergin mukaan Kiinassa on valtavan suuri kiinnostus suomalaista puhdasta teknologiaa kohtaan.

– Kuukausittain käydään tutustumassa suomalaiseen cleantechiin, hän sanoo.