THL: Alkoholin hinta ei nouse alkoholiveroa korottamalla

Viron viinarallin vaikutuksia on jatkuvasti liioiteltu, sanoo THL:n erityisasiantuntija Marjatta Montonen. Alkoholi on Suomessa vieläkin huomattavasti halvempaa kuin ennen vuoden 2004 alkoholiveron alennusta. Alkoholintuottajat reagoivat veronkorotuksiin alentamalla hintoja.   

Kotimaa
Mies vetää Virosta tuotuja olut- ja lonkerolaatikoita kohti autoa Helsingin Länsisatamassa torstaina 3. lokakuuta¨.
Mies vetää Virosta tuotuja olut- ja lonkerolaatikoita kohti autoa Helsingin Länsisatamassa torstaina 3. lokakuuta¨.Roni Rekomaa / Lehtikuva

Kymmenen vuoden sitten alkoholijuomien hinnat laskivat Suomessa tuntuvasti veronalennuksen takia. Veronalennuksella haluttiin varautua EU:n mahdollistamaan matkustajatuontiin. Viro liittyi samana vuonna EU:hun ja sen pelättiin käynnistävän massiivisen viinarallin.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Päihteet- ja riippuvuusosaston erityisasiantuntijan Marjatta Montosen mukaan vuoden 2004 alkoholiveron alennus jää historiaan tapausesimerkkinä siitä, miten tilanteeseen voi reagoida väärin. Viron tuonti lisääntyi vain vähän, mutta kotimaan myynti vilkastui rajusti.

– Aina vaan puhutaan siitä Viron-tuonnista ja viinarallista. Mediakin sitä suorastaan lietsoo. Eivät sen mittasuhteet kuitenkaan ole niin valtavat. Valtaosa suomalaisista ei ole koskaan tuonut Virosta alkoholia. Tavalliset ihmiset tuovat, kun siellä sattuvat käymään, Montonen sanoo.

Marjatta Montonen toimi kymmenen vuotta sitten perustetun sosiaali- ja terveysministeriön kansallisen alkoholiohjelman koordinaattorina.

”Vero on poliitikolle helppo alentaa, mutta vaikea korottaa”

Kymmenen vuoden takaisen veronalennuksen vaikutukset alkoholin kokonaiskulutuksen kasvuun olivat Montosen mukaan etukäteen tiedossa. Halvasta viinasta hurahti eniten viisikymppisten ikäluokka, jota Montonen kuvaa ”suureksi kosteaksi ikäluokaksi”.

Kymmenen vuoden aikana hintoja on pienin veronkorotuksin pyritty korottamaan. Silti alkoholi maksoi kaupassa viime vuoden lopulla kahdeksan prosenttia vähemmän kun vuonna 2003, Montonen kirjoittaa THL:n blogissaan (siirryt toiseen palveluun).

Montonen toteaa, että vero on poliitikolle helppo alentaa, mutta vaikea korottaa. Mutta veronkorotuskaan ei takaa hinnannousua.

– Veronalennus heijastuu herkemmin hintoihin kuin veronkorotus. Jos tuottaja haluaa pitää hinnat kilpailukykyisenä, niin yhtiöt voivat alentaa alkoholin hintatasoa. Alkoholin verokorotus ei siis takaa sitä, että se hintataso nousisi sen verran mitä vero.

Monet Suomen markkinoilla toimivista alkoholiyhtiöstä ovat monikansallisia jättiläisiä, jotka tuskin antaisivat alkoholiveron mahdollisen korotuksen syödä markkinaosuuttaan. Hinta on kohdallaan, kun kauppa käy, kuuluu vanha kauppiaiden sanonta.