Harjulla ajetaan taas rallia - turvallisuus erityissyynissä

Jyväskylän MM-ralli tuodaan tänä vuonna takaisin Jyväskylän keskustaan ja Harjulle. Erikoiskokeen riskit on kartoitettu tarkkaan.

urheilu
Keltainen ralliauto ajaa Yliopistonkadulla Jyväskylässä.
Harjulla ajetaan taas MM-rallia 16 vuoden tauon jälkeen.Neste Oil Rally Finland
Harjun erikoiskoe ajetaan 16 vuoden tauon jälkeen.
Harjun erikoiskokeen esittely vuodelta 2014, kun ek palasi Jyväskylän MM-rallin ohjelmaan. Erikoiskokeen testiajajina rallin apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen ja Yle Jyväskylän Jussi Lindroos.

Harjun erikoiskoe palaa tänä vuonna Jyväskylän MM-rallin ohjelmaan. Harjulla ajetaan torstaina ja perjantaina erikoiskoe 16 vuoden tauon jälkeen. Legendaariselle erikoiskokeelle odotetaan yli 10 000 katsojaa.

Siellä missä on paljon ihmisiä, niin siellä on myös vaara tapahtua jotain isompaa.

Jarkko Jäntti

Keski-Suomen pelastuslaitos on syynännyt Harjun turvallisuusjärjestelyt erityisen tarkalla silmällä.

Riskienhallintapäällikkö Jarkko Jäntin mukaan erikoishuomio ei johdu Harjun onnettomuushistoriasta vaan siitä, että erikoiskoe ajetaan keskellä kaupunkia.

- Siellä missä on paljon ihmisiä, niin siellä on myös vaara tapahtua jotain isompaa. Kaupunkihan ei ihan kokonaan sammu tästä erikoiskokeen ympäriltä, on ravintolat ja kauppaliikkeet ja paljon asustusta, ja heidänkin turvallisuudestaan pitää pystyä pitämään huolta.

Vuonna 1996 Harjun erikoiskokeella tapahtui onnettomuus, kun kilpa-auto suistui tieltä yleisön joukkoon. Onnettomuudessa kuoli yksi ja loukkaantui 36 katsojaa.

Onnettomuuden jälkeen Harjun erikoiskoe on ajettu kaksi kertaa, vuosina 1997 ja 1998. Pitkäkadun suoralle rakennettiin tällöin renkaista hidasteshikaani, jotta ajonopeudet onnettomuusmutkaan saatiin alenemaan.