Kymi Ringin ajoharjoitteluradan suunnitelmat valmiit – potkulauta heittää auton sivuluisuun

Kymi Ring on saanut valmiiksi ajokoulutus- ja testiratojen suunnitelmat. Ajoharjoitteluradalle on tulossa uusinta tekniikkaan, jota on jo käytössä Itävallan harjoitteluradoilla. Yksi uusista teknisistä laitteista on niin sanottu potkulauta, joka heittää auton sivuluisuun.

Kotimaa
Auto ajaa ajoharjoitteluradalla.
GB Consult Gmbh

Kymi Ring on saanut valmiiksi ajokoulutus- ja testiratojen suunnitelmat. Ajoharjoitteluradat ovat oleellinen osa yhtiön Iitin Tillolaan suunnittelemaa moottoriurheilukeskusta. Ratojen suunnitellussa on ollut mukana itävaltalainen Test & Training international. Yhtiö on suunnitellut maailmanlaajuisesti ajokoulutuskeskuksia yli 20 vuoden ajan.

Yhtiön toimitusjohtaja Franz Wurz kertoo, että heillä on Itävallassa yhdeksän omaa harjoittelurataa, joissa käy vuosittain noin 120 000 – 130 000 kuljettajaa harjoittelemassa. Wurz kertoo, että radat pyritään suunnittelemaan siten, että ne vastaavat mahdollisimman hyvin oikeita tieolosuhteita.

Harjoitteluradalla aggressiivisinkin kuljettaja joutuu tunnustamaan fysiikan lait.

Franz Wurz

– Ajoharjoittelurata ei ole vain iso asvalttikenttä, Wurz toteaa.

Wurz kertoo, että harjoittelussa on tärkeää myös saada palaute suorituksesta välittömästi. Sen vuoksi kuljettajat ja kouluttajat voivat pitää yhteyttä toisiinsa radiopuhelimilla. Radat on myös suunniteltu siten, että niiltä löytyy turvallisia paikkoja pysähtyä seuraamaan muiden kuljettajien suorituksia.

Wurz kertoo, että radalla on useissa kohtaa nopeusnäyttöjä, joiden avulla kuljettajat voivat kokeilla eri nopeuksilla, miten auton hallinta muuttuu.

– Harjoitteluradalla aggressiivisinkin kuljettaja joutuu tunnustamaan fysiikan lait, Wurz naurahtaa.

Potkulauta yllättää sivuluisulla

Iitin radan tekniset selvitykset on tehnyt kouvolalainen Controtel Technology Oy. Toimitusjohtaja Timo K. Mattila kertoo, että radalle on tulossa uusinta tekniikkaan, jota on jo käytössä Itävallan harjoitteluradoilla.

Mattila kertoo, että yksi uusista kehitelmistä on niin sanottu potkulauta. Se on ajorataan upotettu metallilevy, joka liikahtaa sivusuunnassa kun auton takapyörät ovat sen kohdalla.

– Se kiskaisee auton sivuluisuun. Jos siihen vielä yhdistetään liukas rata niin, silloin päästään todelliseen tilanteeseen. Se vastaa talviolosuhteissa tapahtuvaa sivuluisua, Mattila kuvailee.

Radalle on tulossa myös noin sata metriä pitkä alamäki, jossa varsinkin raskaiden ajoneuvojen kuljettajat voivat harjoitella auton hallintaa liukkaassa mäessä.

– Sadan metrin jälkeen on jyrkkä mutka, jonka tarkoituksen on olla se lopullinen haaste. Se osoittaa kuljettajalle, mitä tapahtuu, jos nopeutta on liikaa, Mattila kertoo.

Neuvottelut valtion avustuksesta jatkuvat

Moottoriurheilukeskuksen projektipäällikkö Timo Pohjola kertoo, että avustusneuvottelut työ- ja elinkeinoministeriön kanssa ovat edenneet.

– Siellä tunnustetaan, että hanke on tarpeellinen. Nyt vain katsotaan keinoja, joilla pystyvään lainsäädännöllisesti asia hoitamaan siten, että valtionapukelpoisuus on mahdollinen, Pohjola toteaa.

Seuraavat tapaamiset ministeriön kanssa on tarkoitus pitää jo lähiaikoina. Pohjola uskoo, että päätös avustuksesta syntyy vielä hallituksen elokuun budjettiriihen aikana.

Iitin moottoriradan ja ajoharjoitteluratojen kustannusarvio on 20 miljoonaa euroa. Pohjolan mukaan valtiolta odotetaan saatavan avusta noin neljä miljoonaa euroa. Kymi Ring - yhtiö on tähän mennessä käyttänyt hankkeeseen vajaat kaksi miljoonaa euroa.

Juttua korjattu 17.36: Moottoriradan ja ajoharjoitteluratojen kustannusarvio on 20 miljoonaa euroa.