Nestevajaus vaanii helteillä urheilijaa

Nyt saatetaan elää kesän kuuminta viikkoa. Moni intoutuukin nauttimaan helteistä urheillen. Seinäjokelainen lääkäri ja urheilija Karita Sadeharju ei suosittele ulkona tapahtuvan urheiluharrastuksen aloittamista juuri nyt. Jos levottomat jalat kuitenkin vievät voiton, tulee kehon hyvinvointiin kiinnittää tavallista enemmän huomiota.

dehydraatio
Mies juoksee metsässä.
Juostessa tulee muistaa juoda riittävästi.Yle

Kuuma ilma hellii harvoin meitä suomalaisia. Eipä siis ihme, että osa meistä intoutuu nauttimaan mahdollisesti kesän viimeisistä helteistä ulkoillen ja urheillen. Seinäjokelainen lääkäri ja urheilija Karita Sadeharju ei suosittele ulkona tapahtuvan urheiluharrastuksen aloittamista juuri näillä keleillä. Jos into on kuitenkin niin kova, että

Suomalaiset eivät osaa juoda helteillä. Ei me osata juoda muutenkaan tarpeeksi.

Lääkäri Karita Sadeharju

jalat vievät lenkkipolulle vaikka väkisin, tulee muistaa oikeanlainen nesteytys.

- Jos lähtee liikkumaan näillä 30 asteen helteillä, nestettä pitää nauttia litra per tunti. Jatkuva vessahätä juomisen yhteydessä kertoo, että neste on imeytynyt. Jos ei tarvitse pitkään aikaan käydä vessassa, se on huolestuttava juttu. Silloin nesteet eivät imeydy, vaan ne haihtuvat iholta taivaalle, ohjeistaa Sadeharju.

- Suomalaiset eivät osaa juoda helteillä. Ei me osata juoda muutenkaan tarpeeksi. Ihmisen pitäisi juoda noin pari litraa vettä, kivennäisvettä tai muuta nestettä syömisten lisäksi. Listaan ei missään nimessä lasketa kahvia, hän jatkaa.

- Kahvi ja alkoholijuomat lisäävät diureesia eli nesteen poistumista elimistöstä, joten aina kun juo kahvia tai alkoholipitoista juomaa, pitäisi lisäksi juoda saman verran vettä perään, kertoo Sadeharju.

Urheilusuorituksen ennakointi on tärkeää

Ihanteellisin lämpötila urheilemiseen on 20-22 astetta. Amerikkalaista jalkapalloa harrastava Sadeharju tietää, kuinka pysytään poissa lääkärin vastaanotolta näillä helteillä kovankin urheilusuorituksen jälkeen:

- Meillä esimerkiksi, jos ennen peliä on tiedossa, että tulee 30 asteen helle, juodaan kolme-neljä päivää edeltävästi nestettä 4-5 litraa per päivä. Sen lisäksi syödään suolakurkkuja, että suolot ovat kunnossa, ja muita tällaisia mineraaleja sisältävää hyvää ravintoa. Myös pelin aikana pitää juoda nesteitä, ja kun hikoaa, pitää myös suoloja saada, sanoo Sadeharju.

Ennakoiva nestetankkaus on siis hyvin tärkeää, ja urheilusuoristuksen aikana voi laittaa esimerkiksi merisuolanokareen kielen alle. Omaan hyvinvointiin liikunnan aikana voi vaikuttaa myös oikeanlaisella vaatetuksella sekä mahdollisesti urheilupaikan valitsemisella.

- Vaatetuksen pitää olla hengittävä, ja mitä vaaleampaa on päällä sitä viileämpää on auringossa. Tietenkin parempi, jos on mahdollista uhreilla varjossa, sanoo Sadeharju.

Kuolemanvakava asia

Jos tulee oireita, pitää juoda vettä noin litran verran hissukseen. Myös kylmä suihku viilentää kehoa.

Lääkäri Karita Sadeharju

Mikäli nestevajaus alkaa hiipiä kehoon, siihen viittavat oireet tulee ottaa Sadeharjun mukaan vakavasti.

- Ensimmäinen oire on yleensä päänsärky. Sen lisäksi voi olla erilaisia puutumisia sormissa ja varpaissa. Voi olla myös ihan kramppeja eli alkaa vetämään suonta, sanoo Karita Sadeharju.

- Jos tulee oireita, pitää juoda vettä noin litran verran hissukseen. Myös kylmä suihku viilentää kehoa. Jos kuitenkin alkaa vatsa tulla kipeäksi sekä alkaa oksettamaan ja tulee pahoinvointia, niin joskus tarvitaan nesteytystä suonen kautta. Silloin tarvitaan lääkäriä, kertoo Sadeharju.

Lääkäri muistuttaa, kuinka vakavasta asiasta todella on kysymys:

- Kyllä voi olla ihan kuoleman vaarallinen tilanne. Jos meillä menee suolot pieleen, niin siinä on aina rytmihäiriöriskejä sydämelle olemassa, sanoo Sadeharju.