Näillä vinkeillä selviät somessa kunnialla

Henkilöbrändivalmentaja Heli Sirkiä muistuttaa, että kannattaa etukäteen miettiä, esimerkiksi minkälaisia kuvia tai videoita sosiaaliseen mediaan itsestään lataa ja miltä ne näyttävät viiden tai kymmenen vuoden päästä.

Kotimaa

Tietokirjailija, kouluttaja Katleena Kortesuo ja henkilöbrändivalmentaja Heli Sirkiä neuvovat, millä keinoilla selviät sosiaalisessa mediassa kunnialla ja mitä pitäisi jättää tekemättä.

Toimi näin

Tietokirjailija, kouluttaja Katleena Kortesuo suosittelee tutustumaan ensin siihen sosiaalisen median kanavaan, johon haluaa liittyä. Tämän jälkeen palvelua voi kokeilla niin sanotusti passiivisena jäsenenä.

– Jos haluat liittyä esimerkiksi Twitteriin, katso ensin minkälainen palvelu se on ja miten se toimii. Voit esimerkiksi luoda kuvitteellisen tilin vaikkapa Maisa Muovikassin nimellä ja harjoitella, miten palvelussa toimitaan. Sen jälkeen voit luoda tilin omalla nimelläsi, neuvoo Kortesuo.

Henkilöbrändivalmentaja Heli Sirkiä muistuttaa, että kannattaa etukäteen miettiä esimerkiksi minkälaisia kuvia tai videoita sosiaaliseen mediaan itsestään lataa ja miltä ne näyttävät viiden tai kymmenen vuoden päästä.

– Monet käyttävät esimerkiksi Facebookia enemmän yksityisenä kanavana. Kerro siellä sellaisia asioita, joita voisit sanoa kasvokkain, vinkkaa Sirkiä.

Katleena Kortesuon mukaan myös itsereflektio on tärkeä. On tärkeää seurata, miten ihmiset reagoivat päivityksiisi, hän sanoo.

– Jos esimerkiksi ihminen on huumorintajuinen ja haluaa kertoa muille vitsejä, niin kannattaa miettiä, missä tilanteissa niitä kertoo ja miten muut reagoivat siihen, Kortesuo huomauttaa.

Viimeiseksi hän kannustaa vuorovaikutukseen. Hänen mukaansa sosiaalisessa mediassa ei kannata jakaa vain omia mielipiteitä vaan tykätä toisten päivityksistä ja osallistua käytyyn keskusteluun.

Vältä nämä mokat

Kortesuon mukaan itsensä brändäämisessä voi yhtä helposti epäonnistua kuin onnistuakin. Hänen mukaansa kenenkään muun ihmisen persoonaa ei kannata kopioida itselleen, koska se ei ole aitoa viestintää.

– Julkkikset ovat erilaisten kanavien kautta paljon näkyvissä. Ainahan heitä on ihailtu, mutta mutu-tuntumani mukaan julkkisten kopioiminen on saattanut lisääntyä.

Hän korostaa, ettei sosiaalisessa mediassa myöskään kannata kuvitella, että voisi avautua jostakin asiasta luottamuksellisesti jollekin. Kanavat ovat julkisia alustoja ja yksityisviestistäsi saadaan helposti ruutukaappaus.

Hänen mukaansa sosiaalisessa mediassa kannattaa välttää suuttumista, eikä kolmansista osapuolista kannata puhua pahaa.

– Olen itsekin sellainen, että vihaisena saattaa tulla heitettyä piikkejä suuntaan, jos toiseen. Se ei kannata. Jos pulssi kohoaa somessa jonkin keskustelun aikana, poistu keskustelusta, sanoo Kortesuo.

Sirkiän mukaan virheen sattuessa kannattaa kertoa avoimesti, että nyt mokasin. Hänen mukaansa kritiikkiin kannattaa reagoida esittämällä vastakysymyksiä, mutta ystävällisessä sävyssä.