Piilaakso kiinnostaa suomalaisyrityksiä

Yhdysvaltain Kaliforniassa oleva Silicon Valley eli Piilaakso kiinnostaa suomalaisyrityksiä. Erityisesti ohjelmistoalan yritykset tähtäävät Piilaakson kautta kasvu-uralle ja maailman markkinoille.

Kotimaa
Sormet näppiksellä.
Yle

Piilaaksossa on jo kymmeniä suomalaisyrityksiä ja tuorein toimipisteen avaaja on oululainen JOT Automation. Monet muutkin yritykset ovat keskustelleet asiasta ja ovat ilmaisseet kiinnostuksensa Piilaaksoon. Myös yhä useampia oululaisyritys haluaa laajentaa toimintaansa Yhdysvaltoihin Piilaaksoon.

Piilaaksossa on hyvin nälkäisiä yrittäjiä, jotka haluavat tulla muutamassa vuodessa miljonääreiksi.

Janne Mustonen

Business Oulun asiakkuuspäällikkö Janne Mustonen uskoo Piilaaksossa oleva oululaisille yrityksille hyvät mahdollisuudet myydä osaamistaan. Yritykset hakevat Yhdysvalloista näkyvyyttä ja uusia markkinoita. Mustosen mukaan yritykset ovat nyt huomanneet, että Piilaaksossa kannattaa olla läsnä. Vaikka suuri investointi toimipisteeseen on aina riski, hyödyn ja markkinoiden uskotaan olevan suuria.

Tähän asti Piilaaksoon on ostettu paljon osaamista Israelista ja Aasian maista.

Piilaaksossa paljon "nälkäisiä yrittäjiä"

– Piilaaksossa on hyvin nälkäisiä yrittäjiä, jotka haluavat tulla muutamassa vuodessa miljonääreiksi. He haluavat saavuttaa nopeasti valmiin tuotteen ja viedä sen globaaleille markkinoille. Silloin tarvitaan voimaa tuotteen suunnittelussa, ohjelmistotöissä ja valmiiksi saattamisessa.

– Uskon, että myös suomalaisilla ohjelmistotaloilla oni hyvin kilpailukykyinen asema siinä tilanteessa. Suomalainen ja oululainen insinöörityö on tällä hetkellä erittäin kilpailukykyistä ja tuottavaa, eli hinta-laatu-suhde on huipussaan, summaa Mustonen.

Voimat kannattaa yhdistää

Vaikka kilpailu Piilaaksossa on kovaa, yritysten on haettava markkinoita kauempaa viimeistään nyt, kun irtisanomis- ja lakkautusaalto pyyhkii Oulun seudun IT-yrityksissä.

– Voimia kannattaa yhdistää ja olemassa olevia verkostoja kannattaa käyttää hyväkseen. Ensimmäinen asiakas ja luottamuksen rakentaminen on aina se tärkein askel, kun lähdetään rakentamaan markkinoita, muistuttaa Mustonen.

Asiakkuuspäällikkö Janne Mustonen toivoo, että parin vuoden kuluessa 5–10 oululaisyritystä on päässyt Piilaakson markkinoille. On vaikea arvioida, kuinka nopeasti Piilaakson markkinat poikisivat hyvää Oulun seudulle asti.

– Kaikki alueelle tuleva työ ja rahavirta näkyy nopeastikin, mutta pitempiaikaisten asiakkuussuhteiden luominen ottaa aina aikansa, tähdentää Mustonen.