Tutkija Turun telakkakaupoista: Toivottavasti Turkuun investoidaan

Professori Pasi Malisen mukaan on todennäköistä, että moderneja laivoja valmistava Meyer Werft joutuu investoimaan Turun telakalle. Lisäksi telakalla on nyt hyvä tilaisuus hyödyntää vanhaa osaamistaan TUI-alusten parissa.

talous
Yle / Olga Pihlman
Professori Pasi Malinen.

Telakkateollisuutta tutkinut professori Pasi Malinen Turun yliopiston Brahea-keskuksesta toivoo ja uskoo, että Turun telakan uusi saksalaisomistaja Meyer Werft aikoo panostaa toimintaan uusilla investoinneilla. Kun kilpailu kovenee, uudet ja modernit laivat vaativat isoja investointeja.

– Yli 200-vuotinen laivanrakennushistoria kertoo jo jotain. Tämä tarkoittaa sitä, että toivottavasti tänne myös investoidaan. Se investointi-innostus ei ole ollut korealaisilla tai norjalaisilla hirveän suurta, jolloin ikään kuin jokaista laivaa tehtiin kuin viimeistä päivää eikä ollut mitään tietoa tulevaisuudesta. Tuntuu siltä, että nyt ollaan vähän pidemmän ajan alussa, Malinen arvioi.

Malinen pitää telakkakauppoja loistavana uutisena Suomelle ja korostaa, että valtion omistajuus on Turun telakalle tässä vaiheessa erittäin tervettä.

– Rakennusaikainen rahoitus on yleensä se ongelma risteilijäkuvioissa. Ne ovat niin kalliita, että valtion rahoituslaitosten täytyy olla mukana.

Telakalla jo kokemusta TUI-aluksista

Tui Cruises -varustamo on jo tilannut Turun telakalta kaksi uutta risteilyalusta. Valtio myöntää kahdelle uudelle TUI-alukselle laivanrakennuksen innovaatiotukea yhteensä 10 miljoonaa euroa.

– Sehän on pieni summa ison laivan hinnassa, mutta äärimmäisen tärkeä kilpailun takia ja koska kaikki valtiothan tukevat omia telakoitaan. Tietyllä tavalla suorat tuotantotuet on kielletty EU:ssa, mutta niille on keskitty eri nimiä. Tällä hetkellä se on innovaatiotuki. Toki sille täytyy keksiä perustelut, eli tehdään jotain asioita uudella tavalla, on se sitten energiatehokkuutta tai jotain muuta, Malinen sanoo.

Valtioneuvoston tiedotustilaisuudessa työ- ja elinkeinoministeri Jan Vapaavuori painotti, että telakasta tehdään kannattava. Malisen mukaan Turun telakka pystyy tässä hyödyntämään osaamistaan: kesäkuussa telakka luovutti Tui Cruises -varustamolle yhden TUI-aluksen, ja parhaillaan telakalla on rakenteilla toinen.

Nyt Tui Cruises on tilannut kaksi vastaavanlaista TUI-alusta lisää, joten projektit eivät tule Turun telakalle täysin uusina.

– Laivat ovat monesti yksittäiskappaleita, ja oppiminen jää vähän heikommaksi. Nyt on mahdollista käyttää sitä osaamista, mitä on jo kahdelta aikaisemmalta laivalta. Ei tule virheitä niin paljon, ja on yksinkertaisempaa tehdä samanlaista ikään kuin sarjassa. Harvoin risteilijöitä tehdään pitkää sarjaa, joten tätä kautta voi tulla hyvää etua, Malinen sanoo.