Pohjoiskarjalaisen mobilistin savolainen vastaus: "Se valmistuu vappuajoihin - en vaan tiijä, minä vuonna"

Vanhoihin autoihin ja niiden entisöintiin vihkiytyneitä mobilisteja löytyy Suomesta tuhansia. Alan harrastajien yhdistyksiä ja kerhojakin on kymmenittäin. Liperiläinen Lauri Pietarinen on yksi vannoutunut vanhojen autojen ystävä.

Kotimaa
Lauri Pietarinen entisöi vuosimallin 1939 Ford Prefectiä Liperin Salokylällä Pohjois-Karjalassa.
Yle/ Jyrki Utriainen

Liperin Salokylällä Pohjois-Karjalassa on rauhallinen, hyvin hoidettu vanhan maatilan pihapiiri.

Navetan oven yläpuolella kylttiin kaiverrettu teksti kielii kuitenkin isännän pitkäaikaisesta harrastuksesta: Mobilisti Pietarinen. Ja oven avattuaan voi nähdä navetan muodonmuutoksen: täällä on täydellinen verstas.

Kylmällä puolella on entisöityjä moottoripyöriä, varaosia, maamoottori, norsturit. Seinällä roikkuu myös kirveskokoelma. Lämmin halli on paja, josta löytyy tarvittavat metallintyöstökoneet ja maalaamo.

Lauri Pietarinen on rakennellut vanhoja autoja, koneita ja laitteita pienen ikänsä. Pajan pukilla on tällä hetkellä vuosimallin 1939 Ford Prefect.

– Se on ollut työn alla vasta pari vuotta, Pietarinen kertoo.

Vasta pari vuotta?

– Se on vähän verrattuna muutamiin muihin autoihin, joita oon tehnyt.

Käännetään asia toisin päin: miten kauan menee vielä siihen, kun auto on valmis?

– Joo, se valmistuu vappuajoihin. En vaan tiijä, minä vuonna, Lauri veistelee.

Se on maalattu erikoisliikkeessä. Työn jälki on ollut hyvää, jopa parempaa kuin mitä ite teen.

Hammaslääkärin instrumentteja ja omia työkaluja

Monet työvaiheet vaativat erikoistyökaluja. Joskus työkalut on rakennettava itse.

– Hammaslääkärin instrumentit on uusiokäytössä aika käteviä. Niillä pääsee pieniin paikkoihin, Pietarinen toteaa samalla kun korjaa Fordin virtalukkoa ja sen johtosarjaa.

– On pikkusen haurastunut, pikkusen liitokset väljiä, pikkusen särkyny sieltä ja täältä, mutta eiköhän se tästä, Pietarinen jatkaa ja lämmittää kutistussukkaa rispaantuneen johdon päälle suojaksi ja eristeeksi.

Auton runko, kori, alusta ja moottori on jo käyty läpi. Maalikin on jo pinnassa.

– Se on maalattu erikoisliikkeessä. Työn jälki on ollut hyvää, jopa parempaa kuin mitä ite teen, Pietarinen tuumailee.

Pienemmät maaluut Pietarinen on tehnyt oman pajan maalaamossa. Kuten kaikki metallityöt.

Prefectiin on tekeillä muun muassa kojelaudan alla tukena olevat koristeelliset ja kromatut metalliputket. Nyt nuo alkuperäiset putket ovat ruosteessa. Niinpä niiden tilalle pitää tehdä ja taivutella uudet vastaavanlaiset.

– Piti tehdä vähän työkaluja, että saa putket taivuteltua niin, ettei ne litisty, vaan muoto säilyy pyöreänä.

Piti opetella myös puutöitä

Entisöintityö on opettanut metallitöiden lisäksi puutöitä. 1928 vuosimallin avo-Chryslerissä oli rungon päällä puinen kehys, joka on päällystetty pelleillä. Autossa oli jäljellä lähinnä lahonneita puupalikoita.

– Jouduin opettelemaan kaiken, mitä puutöissä tarvitaan. Ja voi arvata, että harjoittelijana kun olin, ei ensimmäinen ovi onnistunut, eikä toinenkaan ovi onnistunut. Vaan kolmas jo onnistui, samoin pohja.

Auton vaativa entisöinti vei aikaa kaikkiaan lähes 10 vuotta. Harvinaiseen automalliin oli vaikea löytää osia.

Siellä museossa kun lapussa lukee, että entisöinyt Lauri Pietarinen, se riittää mulle.

Auton runko oli löytynyt kivirauniolta, ja runko toiselta kivirauniolta. Akselistosta saatiin vihiä Savon puolelta. Sieltä ne lopulta löytyivätkin: akseli oli maatilalla vasikka-aidan tolppana, toinen rengas saunan pääädyssä, toinen kivikasalla.

Pietarinen ja hänen ystävänsä Keijo Hirvonen ehdottivat isännälle, että jos hän tekisi puutolpan, niin vaihdetaan se akselin tilalle. Isäntä suostui vaihtoon. Kun Pietarinen sitten sai akselin ja renkaat samaan nippuun pihalle, hän kyseli toiveikkaana kaupanteon perään.

– Isäntä ilmotti, ettei ne osat oo myynnissä, Lauri kertaa tapahtumia.

Tuli pitkä ilta. Puhuttiin muikun pyynnistä ja muusta. Lopulta, hiljaa hivuttamalla kauppa syntyi.

Myyjälle jäi vaikutelma, että hän sai vanhasta romusta hyvän hinnan. Ostaja taas sai osat edullisesti. Molemmat olivat tyytyväisiä.

Ja autokin tuli valmiiksi.

Chrysler on nyt näytillä Ylämyllyllä Myllyn vanhat autot -museolla. Kuten moni muukin Laurin entisöimä auto.

Sinne päätyy aikanaan myös työn alla oleva Prefect.

– Minulle on tärkeä ja merkityksellinen asia se, että saan entisöitävän auton valmiiksi. Sen merkitys autona, että se on miun silmäterä, se loppuu sillon, kun se on valmis, ja saan antaa sen museoon, Pietarinen kertoo.

– Se kokeminen, että pystyinpäs minä sen tekemään ja sainpas minä tehtyä, se työn antama tyydytys on minulle kaikkein tärkein. Siellä museossa kun lapussa lukee, että entisöinyt Lauri Pietarinen, se riittää mulle.

Autojen entisöijä Keijo Hirvonen on vm -42

70-luvulla autot eivät kurveilla komeilleet