"Sosiaalinen media on ruma sana" – ammattilaisten mielestä termi käy turhaksi

Sosiaalisen median konsultti ja tutkija tyrmäävät termin, koska kaikki viestimet ovat sosiaalisia. Yritysten pitäisi tutkijan mielestä ymmärtää, että kaikki yritykset ovat sosiaalisessa mediassa, halusivat ne sitä tai eivät.

internet
LinkedIn palvelun sisäänkirjautumissivu.
Pasi Mäenpää / Yle

Sosiaalinen media on käsite, johon törmää lähes kaikissa yhteyksissä. Alan konsultti Jani Lilja päästäisi jo irti koko termistä.

– Sosiaalinen media on ruma sana. Lähinnä sen takia, että se on pirstaloitunut. Nykyään se yhdistetään lähinnä Facebookiin. Ehkä voi miettiä, mitä sosiaalinen media tarkoittaa nykyisellään, ja tarvitaanko sellaista termiä enää.

Tutkijatohtori Matti Mäntymäki Turun yliopistosta on samoilla linjoilla Liljan kanssa. Lähtökohdiltaan kaikki mediat ovat sosiaalisia.

– Jos ajatellaan ihan perinteistä sanomalehteä. Sekin on sosiaalista, jos me luemme sieltä jotain ja kommentoimme sitten kahvipöydässä. Jos joku media on sosiaalinen, niin tarvitseeko se silloin parikseen, että joku media olisi epäsosiaalinen, Mäntymäki miettii.

Hurja muutos hankaloittaa koulutusta

Konsultti Jani Lilja työskentelee yhdessä Minna Valtarin kanssa turkulaisessa Somecossa. Yritys on erikoistunut auttamaan yrityksiä, jotta ne näkyvät sosiaalisessa mediassa.

En tiedä, onko koulutus vielä ihan sillä tasolla, missä tämä maailma menee. Muutos on niin hurjaa.

Minna Valtari

– Me suunnittelemme ja tuotamme sisältöä. Kuvia, videoita, tekstiä ja kaikkea, millä yritykset voivat näkyä. Sen lisäksi myös koulutamme niitä, jotka tekevät somea työkseen, Valtari kertoo.

Valtari on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri ja Lilja puolestaan datanomi. Pohjatietona on hyvä olla koulutusta, mutta oleellisempaa alalla on silti työkokemus.

– Mielellään toki jokin markkinointia tai viestintää liippaava koulutus, mutta tietysti työkokemus tältä alalta on tärkeämpää. En tiedä, onko koulutus vielä ihan sillä tasolla, missä tämä maailma menee. Muutos on niin hurjaa, Valtari sanoo.

Valtarin mielestä yritysten suhtautuminen sosiaaliseen mediaan on muuttunut. Entistä enemmän osataan kysyä neuvoa ja usein jopa etukäteen. Tilien päivittämistä ei enää pidetä pelkkänä harjoittelijan kesätyönä.

– Sosiaalinen media nähdään myös strategisena juttuna. Johdonkin pitää tietää, mitä tehdään ja miksi, jotta siellä voidaan markkinoida ja viestiä, Valtari kuvailee kehitystä.

Yrityksesi on jo siellä, halusit tai et

Tutkijatohtori Matti Mäntymäen mielestä ensimmäinen askel yrityksen siirtymisessä sosiaaliseen mediaan on ymmärtää, että kaikki yritykset ovat jo sosiaalisessa mediassa. Halusivat ne sitä tai eivät.

Nykypäivänä asiakkaat keskustelevat asioista sosiaalisessa mediassa täysin riippumatta siitä, onko yritys tai yrityksen tuote paikalla.

Matti Mäntymäki

– Nykypäivänä asiakkaat keskustelevat asioista sosiaalisessa mediassa täysin riippumatta siitä, onko yritys tai yrityksen tuote paikalla. Eli tavallaan ajatus, että pitäisikö yrityksen mennä sosiaaliseen mediaan, on mielestäni mennyttä maailmaa, Mäntymäki linjaa.

Sosiaalinen media pitäisi Mäntymäen mukaan nähdä prosessina, joka vaatii pitkäjänteistä sitoutumista ja resursseja.

– Yrityksen pitää todella resurssoida joku ihminen yrityksen omasta henkilökunnasta tuottamaan mielekästä ja kiinnostavaa sisältöä ja käymään dialogia asiakkaiden kanssa.

Vasta kun asiakkaat tunnetaan ja tiedetään, miten he suhtautuvat yritykseen, voidaan itse tuottaa aktiivista sisältöä. Sen myötä sosiaalinen media voidaan integroida osaksi laajempaa markkinointistrategiaa.

– Sitä käytetään osana asiakassuhteiden luomista ja kehittämistä. Siitä sitten kaukana eteenpäin ruvetaan miettimään, miten sosiaalista mediaa voisi käyttää asiakasyhteisön ja asiakasuskollisuuden rakentamisessa, Mäntymäki linjaa.