Sähköverkon maakaapelointia urakoidaan Keski-Suomessa

Viime kesien myrskyt sähkökatkoineen ovat herättäneet sähköyhtiöt maakaapelointeihin. Sähkökaapeleita viedään maan poveen erityisesti alueilla, jotka ovat kärsineet myrskytuhoista. Myös vanhojen ilmakaapeleiden käyttöiän täyttyminen on vauhdittanut töitä ja sen vakuutetaan myös vähentävän kaivutöiden kustannuksia asiakkaille.

Suurjännitelinjat
Maakaapelointia Karstulassa.
Yle / Matti Myller

Sähköjohtojen kaivaminen maan alle edistyy Keski-Suomessa rivakasti, sillä käytännössä kaikki maakunnan alueella toimivat yhtiöt rakentavat maakaapeleita tänäkin kesänä. Ensimmäisenä pyritään kaapeloimaan taajamat sekä ne alueet, joissa myrskytuhoja on ollut paljon. Sähköyhtiöt vakuuttavat, että maakaapelointi ei lisää sähkönsiirron hintaa asiakkaalle, sillä sähköverkkoa pitäisi lähivuosina uusia joka tapauksessa. Uusittavien verkkojen osalta työt suunnitellaan jo maakapelointeina.

– Tehdään pitkän aikavälin tarkat elinkaarilaskelmat, ilmajohtoverkko kun on alttiina säille siitä sitä kustannusta syntyy. Sitä mukaan kun sähköverkkoa saadaan maan uumeniin, se on suojassa säiltä ja samalla sitten ylimääräisiltä kustannuksiltakin. Tässä tämä logiikka on, että päästään pikkuhiljaa siihen että sähköverkko on säiltä turvassa, siinä säästyy myös kustannuksiakin, kertoo Elenian viestintäjohtaja Heini Kuusela-Opas.

Karstulassa ilmajohtoa vaihdetaan maakaapeliin. Kaapeli kaivetaan vähintään 70 senttimetrin syvyyteen. Sähköjen maapeloinnin osalta töiden Karstulassa on määrä olla valmiinaa marras-joulukuun vaihteessa. Kaapelointia toteuttavan Voiman Oy:n työnjohtaja Arsi Krook toivoo niin asukkailta kuin tienkäyttäjiltä kärsivällisyyttä.

– Voi olla välillä kaivureita ja kelankuljetuksia, ynnä muuta. Se vaatii tietenkin asiakkailta kärsivällisyyttä kun nykypäivänä on kiire vähän joka paikkaan.

Krook muistuttaa, että kaivuutöiden aiheuttamat haitat ovat kuitenkin pieniä jatkossa saavutettuihin etuihin nähden.

– Ilmalinjat pois ja maakaapelit tilalle ja ainakaan myrskyistä ei pitäisi olla enää niin paljon vaivaa asiakkaille, Krook toteaa.