Aiotko hankkia sähköauton? Kannattaa selvittää, pystytkö edes lataamaan sitä

Vain harva taloyhtiö, työpaikka tai kauppa on varautunut sähköautojen lataamiseen. Kuopion Energia -liikelaitoksen toimitusjohtajan mukaan kaikilla parkkipaikoilla ei välttämättä pysty lataamaan ensimmäistäkään sähköautoa ilman muutoksia.

Kotimaa
Sähköautoon ladataan sähköä.
Yle

Kuopion Energian sähköasentaja Tapio Valta on ajanut työajonsa kokonaan sähköllä kulkevalla pakettiautolla lähes kahden vuoden ajan. Osin kokeilumielessä hankitun sähköauton mittariin on kertynyt noin 20 000 kilometriä.

– Auto on herättänyt mielenkiintoa: aina pitää varata aikaa ihmisten kanssa keskustelemiseen, Valta kertoo.

Energiayhtiöllä oli tarkoituksena selvittää sähköauton avulla, minkä verran tehoa sen lataaminen vaatii. Jos sähköautot yleistyisivät selvästi, esimerkiksi Kuopiossa jouduttaisiin lisäämään energiantuotantoa. Ihmisten saapuessa töihin tai töistä palattua syntyisi suuria kuormituspiikkejä, kun ihmiset kytkisivät autonsa lataukseen. Silloin nykyiset voimalat ja muuntajat olisivat liian pieniä. Latausjärjestelmään tarvittaisiin myös "älyä" eli ohjausta, joka tasaisi kuormituspiikkiä.

Kiireisemmäksi kysymykseksi on kuitenkin noussut se, ovatko yksittäiset kohteet – työpaikat, huoltoasemat, marketit – valmiita edes vähäiseen määrään sähköautoja. Ei kovin, sanoo Kuopion Energia -liikelaitoksen toimitusjohtaja Kari Väänänen. Muutaman auton lataus kyllä onnistuu, mutta Väänäsen mukaan sähköauton kunnollinen käytettävyys vaatii pikalatauspisteitä, joissa akku latautuu kauppakäynnin tai kahvikupposen aikana.

Niitä varten sähköliittymissä pitäisi olla nykyistä suuremmat tehot.

Kun sellaiseen järjestelmään kytkee sähköauton latautumaan, voi tulla oikosulun tai jopa tulipalon vaara.

Kari Väänänen

– Jos puhutaan kymmenen auton lataamisesta, tarvitaan isot pääsulakkeet ja lataamiseen älykkyyttä siten, että kaikki eivät lataa samaan aikaan.

Perustolppa ei yleensä käy lataamiseen

Sähköautojen vaatiman suuren energiamäärän vuoksi esimerkiksi taloyhtiön lämmitystolppia tai omakotitalon ulkopistokkeita ei suositella käytettäväksi akkujen lataamiseen. Väänäsen mukaan energiayhtiöt ovat tutkineet sähköautojen lataamista ja päätyneet siihen, että normaalit pistorasiat eivät kestä sitä, että niitä käytettäisiin sähköautojen lataamiseen.

– On sähköautoja, jotka ottavat vain kymmenen ampeerin verran sähköä rasiasta. Mutta jotkin automerkit ottavat kaiken virran pistokkeesta ja pistorasiat eivät kestä jatkuvaa maksimikuormitusta.

Väänäsen mukaan taloyhtiössä tai omakotitalossa latauspistokkeen kapasiteetti kannattaa selvittää, ennen kuin pihalle hankitaan ensimmäistäkään sähköautoa.

– Varsinkin vanhoissa taloissa kaapelointi voi kulkea miten sattuu ja ketjussa voi olla vaikka miten paljon rasioita. Kun sellaiseen järjestelmään kytkee sähköauton latautumaan, voi tulla oikosulun tai jopa tulipalon vaara, Väänänen huomauttaa.

Sähköautojen lataamisesta on laadittu standardit (siirryt toiseen palveluun), joilla on pyritty ehkäisemään Väänäsen mainitsemia ongelmia.

"Edes sisätilanlämmitintä ei saa käyttää"

Paras ratkaisu sähköauton omistajalle olisi, että sähköpääkeskuksesta olisi latauspistokkeeseen suora sähkönsyöttö, eikä saman sulakkeen takana olisi muita pistorasioita. Sellaisia ratkaisuja tehdään jo joissakin uusissa asuntokohteissa, mutta useimmiten totuus on jotain aivan muuta.

– Monesti syöttökaapelit on rakennettu niin heppoisiksi, että edes sisätilanlämmitintä ei saa käyttää, Are Talotekniikan liiketoimintajohtaja Jarmo Liimatainen sanoo parkkipaikkojen sähköratkaisuista.

Voi olla, että kymmenen vuoden päästä tästä päivästä sähköautoja on julmettu määrä.

Jarmo Liimatainen

Liimatainen kertoo Aren suosittelevan nykyään rakennuttajille, että sähköautojen yleistymiseen varauduttaisiin. Päätös syöttökaapelien kapasiteetista on kuitenkin tilaajan, ja taloyhtiössä kynnykseksi voi muodostua hinta.

– Siinä voi joutua uusimaan kiinteistön sähköliittymää ja pääkeskusta ja liittymämaksut nousevat. Omakotitaloissa muutokset on toteutettavissa pienemmillä kustannuksilla.

Esimerkiksi Lemminkäiseltä kerrotaan, että yhtiö ei ole vielä varustanut kohteita latauspistokkeita Itä- ja Pohjois-Suomen alueella. Syitä on kaksi: kysyntää ei ole ollut ja toisaalta pistokkeen kustannus on "suhteellisen kallis".

Akkujen lataamisvaikeudet hidastavat yleistymistä

Kuopion Energialla on parin sähköautovuoden jälkeen päädytty siihen, että ennen kuin sähköautoja otetaan jatkuvaan työkäyttöön, on parempi odottaa niiden tekniikan kehittymistä. Käyttövoima tulee kyllä monin verroin halvemmaksi kuin vähäruokaisessakaan dieselautossa, mutta liian lyhyt toimintasäde on sähköasentajan työssä pitkä miinus.

– Minulla tulee ajoa pääsääntöisesti kaupungin alueella ja siihen tämä nyt riittää. Kesällä tämä kulkee noin 120 kilometriä täydellä latauksella, mutta talvella kilometrit hiipuu sinne neljäänkymmeneen. Jakeluliikenteessä ei tule sellaisella kilometrimäärällä työstä mitään, sähköauton pääkäyttäjänä ollut Tapio Valta tunnustaa.

Kuopion Energia -liikelaitoksen toimitusjohtajan Kari Väänäsen mielestä akkujen lataamisen hankaluus on tekijä, joka hidastaa sähköautojen yleistymistä. Eri valmistajat käyttävät erilaista tekniikkaa autoissaan, ja tämä tuo yhteensopivuusongelmia latauspaikoilla.

Are Talotekniikan liiketoimintajohtaja Jarmo Liimatainen muistuttaa, että vaikka sähköautojen yleistyminen ei tapahdu sormia napsauttamalla, kehityksellä on kuitenkin selvä suunta. Sen vuoksi sähköautot kannattaisi ottaa rakentamisessa nykyistä paremmin huomioon.

– Voi olla, että kymmenen vuoden päästä tästä päivästä sähköautoja on julmettu määrä, hän sanoo.

Kuopiossa on käytössä kolme sähköautojen julkista latauspaikkaa. Yksi niistä on Kuopion Energian toimitilojen pihalla, toinen toriparkissa ja kolmas Matkuksen kauppakeskuksessa. Yle Savon tietojen mukaan niissäkin on ollut yhteensopivuusongelmia uudenmallisten sähköautojen kanssa.