1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Lapin Kauppakamari: Sokli on yli miljardin investointi, ei sellaista saa missata!

Lapin Kauppakamarin toimitusjohtajasta Timo Rautajoesta näyttää, että valtionhallinnossa ei tajuta Soklin kaivoksen suurta taloudellista ja työllistävää merkitystä koko maalle. Varsinaisen kaivoksen lasketaan työllistävän noin 300 ihmistä ja poikivan muutoin ympäristöön 400 muuta työpaikkaa. Rakentamisajan työllisyys on luku sinänsä.

Kuva: Riikka Rautiainen / Yle

Pohjoisen elinkeinoelämää edustava Lapin Kauppakamari hämmästelee, miksi valtionhallinto jarruttaa Soklin kaivoksen avaamista. Toimitusjohtaja Timo Rautajoki epäilee, että ministeriöissä pelataan väärillä luvuilla, kun puhutaan, että Soklin työllisyysvaikutus ei olisi riittävä.

Kaivosyhtiö Yara odotti, että valtiovarainministeriö olisi ensi vuoden budjettiin ehdottanut rahaa Soklin kaivosrautatien rakentamiseen - mutta ei ehdota. Yara edellyttää kaivoksen avaamiselta, että valtio tulee puolella vastaan ratavestoinneissa. Viimeisimmän hinnoittelun mukaan Soklin malmirata maksaa noin 400 miljoonaa euroa. Itse kaivoksen rakentamiseen Yara käyttää noin miljardi euroa.

Rautajoen mukaan muuta näyttöä työllisyydestä ei tarvita. Hän osoittaa myös liikenne- ja viestintäministeriötä.

– Oikeat luvut pitää saada sinne nopeasti. Soklin kaivos on yli miljardin investointi, ei sellaista saa missata!

Rautajoesta on käsittämätöntä, ettei valtio pysty tekemään päätöstä Sokliin menosta. Rautajoki tähdentää, että Soklin työllistävä vaikutus ei jää noihinkaan lukuihin, eikä jää vain Savukoskella, ei Itä-Lappiin, eikä Pohjois-Suomeen, vaan heijastuu koko maahan, Suomen korkealaatuiseen kaivosteknologiaan.

– Kaivoksen käytön lisäksi pitää huomioida myös huolto ja kunnossapito.

"Pieniä rahoja ovat meillä"

Lapin Kauppakamarin toimitusjohtaja Timo Rautajoki ottaa esimerkin Ruotsista ja Norjasta, missä maat yhdessä kiirehtivät kaksoisraiteen rakentamista Kiirunan ja Narvikin välille, jotta malmi saadaan maailmalle. Hankkeen arvo on noin kaksi miljardia euroa, kun Soklin rata maksaisi vain 400 miljoonaa. Siihen kaivosyhtiö Yara haluaa valtiolta puolet.

– Pieniä rahoja ovat meillä, Rautajoki laskee.

– Jotenkin tuntuu, että Suomessa ei nähdä kaivosteollisuuden merkitystä, eikä mahdollisuuksia.

– Kyllä poliitikot Lappiin kaikkea lupaavat, kun täällä käyvät, mutta todellisuus on toisenlainen. Onko se rimakauhua, kun ei uskalleta katsoa tulevaisuuteen ja tehdä Suomen kannalta rohkeita päätöksiä, hän pohtii.

– No... onhan kuun lopussa tulossa vielä budjettiriihi. Josko viimein sitten ymmärretään asian tärkeys.

– Mutta, jos rahaa Soklin radalle ei sittenkään tule, niin kyllä jää hutera luottamus valtionhallintoon, Rautajoki harmitelee.

Onko syntynyt pattitilanne?

Valtiovarainministeri Antti Rinne sanoi keskiviikkona Yle Lapille, että Soklin rata on ollut rahoituskeskusteluissa mukana, mutta vielä ei voida lähteä tekemään päätöksiä. Hänen mukaansa keskustelut ja neuvottelut jatkuvat. Hän sanoo, että katsotaan, mihin sitten päädytään.

Rinne ei liioin ota kantaa siihen, mistä valtio näppäisi nuo Soklin ratarahat.

Hallituslähteistä on annettu ymmärtää, että Yaran olisi tehtävä ensin päätös kaivoksen avaamisesta, jonka jälkeen valtio määrittelisi mukaantulonsa. Yara on toisenlainen näkemys: Ensin valtio, sitten yhtiö. Pattitilanne?

Lapin Kauppakamarin toimitusjohtaja Timo Rautajoki pitää Yaran järjestystä oikeana.