Penaali ei riitä enää mihinkään: kouluun lähteville myydään älypuhelimia melkein joulusesongin tahtiin

Muistatko, kun koulun alkaessa hankintalistalla oli penaali ja selkäreppu? Nyt koululaisten vanhemmille markkinoidaan monipuolisesti elektroniikkaa älypuhelimista Bluetooth-kaiuttimiin. Laitteet myös menevät kaupaksi, sillä elokuu on esimerkiksi älypuhelimien myynnissä joulukuun jälkeen vuoden paras sesonki.

talous
Puhelin takataskussa.
Juha-Pekka Inkinen / Yle

Elektroniikkaa myyvät yritykset tekevät entistä enemmän rahaa koulujen alkaessa.

Esimerkiksi DNA:sta kerrotaan, että lukuvuoden alkaessa myydään enemmän älypuhelimia kuin mihinkään muuhun vuodenaikaan joulua lukuun ottamatta. Näiden kahden sesongin ero myös pienenee vuosi vuodelta.

Pelkän peruspuhelimen ostaminen koululaiselle ei enää riitä, vaan viimeisen parin vuoden aikana hankintalistalle ovat tulleet älypuhelimet ja tabletit lisävarusteineen.

– Markkinoimme puhelimia näkyvästi koululaisille, koska kännyköitä hankitaan heille nyt kovaa vauhtia. Monissa perheissä on sovittu, että hommataan uusi kännykkä, kun lapsi menee ensimmäiselle luokalle, DNA Kauppa Oy:n toimitusjohtaja Sami Aavikko sanoo.

Hänen mukaansa älypuhelimien myynti koululaisille lähti nousemaan jo viime vuonna ja tablettikoneissa myyntipyrähdys on tullut tänä vuonna.

Havainnot ovat samansuuntaisia Kuopion Expertissä. Älypuhelimien valikoima on parantunut ja hintataso laskenut siinä määrin, että vain harva päätyy enää peruspuhelimeen, vaikka käyttäjä olisi seitsenvuotias.

Haluan joskus pelata, mutta ainakin se on tärkeää, että pystyy soittamaan.

Oona Pasanen

– Älypuhelimien hinnat ovat tippuneet aika kovasti ja semmoiseen 80 euroon saa jo todellakin hyvää puhelinta. Tablettitietokoneet ovat sitten enemmän isommille koululaisille, kun mennään lukioon tai ammattikorkeakouluun, Expertin multimediapuolen vastaava Harri Venäläinen taustoittaa.

DNA:n omien tutkimusten mukaan seitsemänvuotiaista jopa 90 prosentilla on käytössään äly- tai peruspuhelin. Vielä kolme vuotta sitten osuus oli 68 prosenttia.

Ekaluokkalainen ei tarvitse älypuhelinta koulua varten

Mitä kaikkea voi markkinoida "Back to school" -kattolauseen alla?

Expertin postimainoksessa koululaisille kaupitellaan älypuhelinten ja tablettien lisäksi USB-jakajia, tarrakirjoittimia, paperintuhoojia, tietokoneita, tablet-kyniä, kannettavan tietokoneen viilennysalustoja ja kantolaukkuja, Bluetooth-kaiuttimia ja ulkoisia kovalevyjä.

– Pitää muistaa, että koulunaloitus ei ole vain kaikkein pienimpien kavereiden juttu, vaan siellä on asiakkaita yliopistosta lähtien, sanoo tavaratalopäällikkö Jani Hämäläinen kilpailevasta Kuopion Gigantista.

Elektroniikkaa myyvät yritykset perustelevat koulunalusmarkkinoinnin vyöryä myös sillä, että älypuhelimet ja tabletit ovat yleistymässä opetuskäytössä. Sen vuoksi lasten olisi hyvä totutella laitteisiin jo hyvissä ajoin.

Värillinen suojakuori on kuin penaali ennen. Sen kuvituksella voi näyttää, mitkä asiat ovat lähellä sydäntä.

Sami Aavikko

Kuopion opetusjohtaja Leena Auvinen vahvistaa väitteen osittain: opetus ja oppiminen ovat sähköistymässä.

Ekaluokkalainen ei tarvitse koulun näkökulmasta älypuhelinta tai tablettia, mutta yläkouluikään tultaessa laitteiden merkitys kasvaa. Tosin silloinkin koulun on pystyttävä lainaamaan laite oppilaalle, jos sellaista tarvitaan opetuskäytössä.

– On helpointa, jos oppilas omistaa itse laitteen. Mutta kukaan ei voi jäädä kelkasta, vaikka ei omistaisikaan tablettia, Auvinen sanoo.

Lisätarvikkeiden myynti kasvanut valtavasti

Isänsä kanssa uuden kännykän ostossa ollut viidesluokkalainen Oona Pasanen tunnustaa, että heidän koulussaan älypuhelin ei ole ollut vielä opetuskäytössä.

Kukaan ei voi jäädä kelkasta, vaikka ei omistaisikaan tablettia.

Leena Auvinen

– En oikeastaan tarvitse tätä koulussa. Haluan joskus pelata, mutta ainakin se on tärkeää, että pystyy soittamaan. Jos haluaa olla kavereiden kanssa, pitää soittaa ja tälleen, hän sanoo.

Toisaalta koululaisen omistama kännykkä voi olla myös tapa ilmaista itseään. Tämä näkyy varsinkin siinä, että lisätarvikekauppa on kasvanut.

DNA:n Sami Aavikko sanoo esimerkiksi suojakuorten myynnin kasvaneen "valtavasti".

– Värillinen suojakuori on kuin penaali ennen. Sen kuvituksella voi näyttää, mitkä asiat ovat lähellä sydäntä, olivatpa ne autoja tai kukkia vai muita, hän sanoo.