Tampere aikoo lähteä sähköautoilun tielle – tulossa kymmeniä sähköbusseja

Tampereen kaupunki aikoo panostaa voimakkaasti sähkökäyttöisiin busseihin ja muihin sähköautoihin. Ohjausryhmä on valmistellut suunnitelman, jonka on määrä antaa vauhtia kumipyöräliikenteen käyttövoiman muutokselle.

liikenne
Sähköauton pistoke
Kalle Pallonen

Tiukassa taloustilanteessa suunnitellaan varovaista alkua. Myös tekninen kehitys hakee vielä suuntaansa.

Silti ohjausryhmä arvioi, että vuoden 2025 paikkeilla kaupungilla voi olla käytössään jo viitisenkymmentä sähköbussia ja toista sataa pienempää autoa.

Myös latauspisteitä tarvitaan lisää. Sähköauton hinta on tuntuva, mutta laskelmien mukaan halvempi käyttö tuo rahat takaisin.

Kaupungin aloitus- ja esimerkkivaikutus olisi huomattava, arvioi liikenneinsinööri Mika Kulmala.

– Jos näihin asioihin panostetaan, niin ollaan myös esimerkin näyttäjänä. Tällä on myös elinkeinopoliittista merkitystä, näin mahdollistetaan uutta liiketoimintaa Tampereen seudulla.

Ohjausryhmässä on Tampereen kaupungin, molempien yliopistojen sekä mm. Hermian ja teknologiateollisuuden asiantuntijoita. Ryhmä on valmistellut neljä vaihtoehtoista toimintalinjaa. Yhden mukaan jäätäisiin seuraamaan, miten kehitys muualla etenee, yhdessä pyritään alan suunnannäyttäjäksi. Muut ovat tältä väliltä.

– Ohjausryhmän ehdotus on, että lähdettäisiin voimakkaasti viemään asiaa eteenpäin, suunnannäyttäjän roolilla. Kuitenkin muutama vuosi edettäisiin ensin maltillisesti, koska monissa teknologiaratkaisuissa ollaan vedenjakajalla, miten asiat lähtevät etenemään, Kulmala kertoo.

Isot hankintakulut, halvempi käyttö

Sähköinen liikenne merkitsee myös sähköavusteisia polkupyöriä. Niitä tulisi kaupungin omien työntekijöiden käyttöön, sekä lainapyöriksi. Niillekin rakennettaisiin latauspisteitä.

Suunnannäyttäjä -vaihtoehdossa kaupungilla olisi vuonna 2025 noin 50 sähköbussia, ja yksityisillä liikennöitsijöillä muutama kymmenen lisää. Sähköllä kulkisi Tampereen kaupungin henkilö- ja pakettiautoista jo noin puolet eli yhteensä 150.

Mitä kaikki maksaa? Aika lailla: ajoneuvojen hankintakustannukset vuoteen 2025 olisivat noin 32 miljoonaa euroa ja latauspisteidenkin yli 5 miljoonaa.

Toisaalta, busseja sekä muita autoja on joka tapauksessa hankittava sitä mukaa kun vanhat kuluvat loppuun.

Sähköautossa on myös tuntuvasti vähemmän liikkuvia osia kuin polttomoottoriautossa. Huoltokulujen lasketaan pienenevän, samoin polttoainerahaa säästyy.

Ohjausryhmän arvion mukaan kaupungin ajoneuvojen tyypillisillä käyttömäärillä investointi olisi säästetty takaisin noin 7 vuoden kuluttua.