Kunnat hakevat kevyempiä vaihtoehtoja koulurakentamiseen

Monessa kunnassa on lähdetty pohtimaan, voisiko parakkikoulujen kokemuksia hyödyntää, kun kalliille ja suuritöiselle koulurakentamiselle etsitään joustavampia ratkaisuja. Esimerkiksi Lahdessa selvitystyö on käynnissä.

Kotimaa
Jalkarannan parakkikoulu
Yle / Heikki Ahonen

Yhä useamman koululaisen lukuvuosi käynnistyy parakkikoulussa.

Lahdessa Jalkarannassa toimii yksi Suomen suurimmista parakkikouluista. Moduuleista rakennetuihin, toisiinsa linkittyviin yksiköihin on sijoitettu niin 1-6 luokat kuin esikoulu ja päiväkotikin. Väistötiloihin jouduttiin siirtymään home- ja sisäilmaongelmien takia.

Tiloissa on oltu kaksi vuotta, uusi koulu rakentuu viereen ja monitoimitalon yhteyteen vuoden päästä.

Jalkarantaan on saatu parakkirakennusten parhaimmistoa.

– Tässä on lautaverhoilu, harjakatto ja pitkä sisäkäytävä, jonka varrella luokkatilat sijaitsevat. Näin ei suurimmassa osassa tuntemistani parakkikouluista ole, vaan siirtyminen luokkiin tapahtuu ulkokautta, rehtori Jouni Luuri kertoo.

Opettajan mielestä tilat ovat toimineet hyvin, vaikka rajoituksiakin on.

Kyllä pari vuotta on maksimi, joka nykyisenlaisissa, hyvissäkin parakkitiloissa voidaan toimia.

Jouni Luuri

– Perusasiat toimivat, mutta moni asia hankaloituu näissä tiloissa. Kunnolliset liikunta- ja käsityötilat puuttuvat, syömässä joudumme käymään Jalkarannan sairaalassa, kertoo luokanopettaja Taru Mäkinen.

Vaihtoehdot puntariin

Lahdessa tutkitaan parhaillaan kevyempiä rakennusvaihtoehtoja koulurakentamisessa. Paikallisilta prakkikouluilta kyseltiin selvitystä varten kokemuksia keväällä.

Vireillä olevaa tutkimusta tehdään yhdessä Rakennusteollisuuden ja –yhtiöiden kanssa. Työryhmän ideoita on esitelty osana kaupungin palveluverkkosuunnitelmia.

Vaikka tähänastiset kokemukset ovat Jouni Luurin mukaan Jalkarannassa hyviä, nykyisenalaisesta moduulikoulusta ei rehtorin mielestä ole pysyväisratkaisuksi.

Ajatus pysyvämmästä, muunneltavissa olevasta väistötilasta, jonne tilanteen niin vaatiessa eri toimijat voisivat siirtyä, saa lahtelaisrehtorilta kuitenkin kannatusta.

- Kyllä pari vuotta on maksimi, joka nykyisenlaisissa, hyvissäkin parakkitiloissa voidaan toimia. Tämän päivän oppimisympäristönä luokkahuoneet ovat auttamattoman vanhoja. Tarvitaan useita erilaisia, monelaisiin tarpeisiin muuntuvia ja uudistuvien opetussuunnitelmien tarpeisiin vastaavia tiloja, Jouni Luuri näkee.