"Parasta huoltoa on sen käyttö" – käyttämätön käsijarru kärsii

Usein autokorjaamolle tullaan katsastusmiehen korjauskehotus kädessä, kun käsijarrun teho uupuu, se jumittaa tai jopa jäätyy. Käsijarruista johtuvat ongelmat työllistävät autokorjaamollakin.

liikenne
Käsijarru päällä autossa.
Hanne Kinnunen / Yle

Autohuoltamoilla ja katsastusasemilla autoilijoita kehotetaan käyttämään käsijarrua usein.

– Käsijarrua tulisi käyttää aktiivisesti. Autoilijan on myös hyvä varmistaa, että käsijarrujen säädöt ovat kohdallaan, huoltokorjaamon yrittäjä Tuomas Korhonen sanoo.

Toiminnanjohtaja Jyrki Hautaviita Suomalaisten katsastusalan yrittäjien etujärjestö YKL:stä on käsijarrun käytön suhteen samoilla linjoilla Korhosen kanssa – vähälle käytölle jäävä käsijarru jumittuu helposti.

– Hieman kärjistäen voisi sanoa, että parasta huoltoa käsijarrulle on sen käyttö.

Talvella käsijarrun jäätyminen on ikävä ongelma, joka vaatii usein suurempia toimenpiteitä kuin pelkän auton sulattamisen.

Jos käsijarru jäätyy kerran, se jäätyy varmasti uudelleen.

Tuomas Korhonen

– Jarruhan sulaa kyllä esimerkiksi lämpimässä tallissa, mutta tämä ei poista varsinaista ongelmaa. Jos käsijarru jäätyy kerran, se jäätyy varmasti uudelleen. Useimmiten syynä on jarruvaijerin suojan rikkoutuminen, jolloin nestettä pääsee kertymään jarruun, ja se jäätyy. Tällöin on hyvä vaihtaa koko vaijeri, Tuomas Korhonen sanoo.

– Käsijarruun liittyviä ongelmia tulee vastaan paljon. Useimmiten jarrun teho on kateissa tai jarru on jumissa. Talvisaikaan käsijarrujen jäätyminen työllistää myös.

Jarruvoiman pitää olla 16 prosenttia auton kokonaismassasta

Jyrki Hautaviidan mukaan käsijarrua testataan katsastuksessa dynamometrillä, jolla mitataan jarrun tehoja. Käsijarrua käytettäessä jarruvoiman tulee olla vähintään 16 prosenttia auton kokonaismassasta. Lisäksi myös jarrutusteho eri renkaissa on testattava.

Jos vaadittavaa tehoa ei saavuteta, ei jarruja hyväksytä.

Jyrki Hautaviita

– Jos vaadittavaa tehoa ei saavuteta, ei jarruja hyväksytä, Hautaviita tiivistää.

Katsastuksessa huomioidaan jarrutehon ohella myös monia muita käsijarruun liittyviä asioita, kuten lukitussalvan toimivuus, merkkivalon toiminta sekä jarruvaijerin ja sen lukitusten kunto. Käsijarrun viat ovat harvoin syynä katsastuksen hylkäykseen ja korjauskehotuksiin.

– Keskimäärin hylkäysprosentti käsijarrun ongelmien vuoksi on noin viisi prosenttia, korjauskehoituksia tulee noin prosentissa tapauksista.