Vinyylit käyvät kaupaksi muillekin kuin keräilijöille

Yhä suurempi osa levykauppojen myynnistä syntyy vinyylijulkaisuista. Vanhojen levysoittimien tilalle hankitaan myös nykypäivän huippuvarustelua, vaikka teknologia itsessään ei ole muuttunut.

kulttuuri
Värikäs lp-levy asetettuna puukoteloisen levysoittimen päälle.
Pasi Mäenpää / Yle

CD-levyjen tuloa 80-luvulla pidettiin vinyylilevyn kuolemana. Hiljalleen levysoittimet siirtyivät vinteille pölyttymään, ja äänitejulkaisut unohtivat vinyylin kokonaan.

Tällä vuosituhannella tilanne on kääntynyt toiseen suuntaan. CD-levyt menettävät markkinaosuuksiaan, ja vinyyli tekee toista tulemistaan.

– Kesä-heinäkuussa laskin, että vinyylien myynti oli 60 prosenttia. Se oli ensimmäistä kertaa enemmän kuin CD-levyjen myynti, kertoo Fredrik Johansson turkulaisesta levykauppa 8raidasta.

Kesä-heinäkuussa laskin, että vinyylien myynti oli 60 prosenttia. Se oli ensimmäistä kertaa enemmän kuin CD-levyjen myynti.

Fredrik Johansson

Johansson on havainnut selvän kehityksen viimeisten vuosien aikana. Vinyylit ovat tulleet osaksi myös suurempien kauppojen tarjontaa.

– On huomattu, että vinyylien ostajat eivät ole enää sellaista pientä keräilijäporukkaa, vaan ilmiö on laajentunut. Meilläkin on asiakkaina kaikenikäisiä; sellaisiakin, jotka eivät olleet edes syntyneet vinyyliaikana. He ovat iältään 15–70-vuotiaita. Suurin piirtein siinä välissä, Johansson kuvailee.

Myös Universal Musicin kaupallinen johtaja Petri Mannonen näkee vinyylien myynnissä selvää kasvua. Kokonaismäärissä ne jäävät silti muun myynnin jalkoihin.

– Suhteutettuna kokonaismyyntiin, eli CD- ja digitaalijulkaisujen myyntilukuihin, LP-levyjen luvut ovat aika marginaalisia, Mannonen sanoo.

Mannonen uskoo kuitenkin vinyylin kasvun jatkuvan.

– Osalle artisteista tehdään vinyylijulkaisuja. CD- ja digitaalijulkaisujen lukuja se ei tule silti koskaan tavoittamaan.

Retrosti ja maanläheisesti

Myös levysoittimien myynti on kasvanut viime vuosina. Turun Hifi Studion valikoimasta löytyvät levysoittimet houkuttelevat asiakkaikseen myös nuorempaa väkeä. Tommi Airasmäki näkee asiakkainaan ikäryhmää, joka ei ole elänyt ensimmäistä vinyylikautta.

Siinä on sellainen oma maanläheisyys läsnä.

Tommi Airasmäki

– Tällainen lievä retroilu on selkeästi päivän sana. Tietysti toinen ryhmä on vähän vanhempi väki, jonka 70–80-luvulla ostamat soittimet ovat siinä kunnossa, ettei löydy enää varaosia. He tulevat helposti ostamaanuutta levysoitinta, koska heillä on levyjä paljon varastossa, Airasmäki kertoo.

Airasmäki ei pidä musiikin siirtymistä Spotifyn kaltaisiin pilvipalveluihin uhkana vinyylille.

– Oma tekemisen meininki näissä vinyyleissä on. Siinä on kyse manuaalisesta toiminnasta. Putsataan harjalla levyä, asetetaan neulaa levylle ja samalla luetaan vähän levynkansista sanoja sekä katsellaan kuvia. Siinä on sellainen oma maanläheisyys läsnä, Airasmäki kuvailee.