Kulttuuriväki havittelee Mytäjäisten vanhaa junavarikkoa

Senaattikiinteistöt myy reilun kahden hehtaarin rautatievarikkoaluetta, koska ei pidä sille rakentamista kannattavana. Varikkoalue on arvokasta kulttuuriympäristöä, mutta monet suojelluista rakennuksista ovat päässeet huonoon kuntoon. Myös maaperä vaatii puhdistamista.

Kotimaa
Veturitallit
Mytäjäisten veturitallit ovat olleet tuhjillään jo usean vuoden.Heikki Ahonen / Yle

Lahtelainen kulttuuriväki on kiinnostunut VR:n entisestä varikkoalueesta. Ongelma on vain raha. Senaattikiinteisöt myy varikkoa tarjousten perusteella, eikä alueesta innostuneilla osuuskuntalaisilla ole tarvittavaa summaa omasta takaa.

Yksin likaatuneen maaperän puhdistuksen arvellaan maksavan 400 000 euroa. Osuuskunta Lahden seudun kulttuuri- ja elämysmatkailun toimitusjohtaja Antti Papinniemi kertoo, että rahoittajan etsintä on käynnissä.

– Meillä on yksi potentiaalinen yhteistyökumppani, joka mahdollisesti voisi lähteä rahoittamaan kiinteistön hankintaa. Heille tulisi sen jälkeen mahdollisuus hyödyntää tähän kaavoitettavia kiinteistöneliöitä. Me ottaisimme kulttuurihistorialliset kohteet haltuun ja jatkaisimme niiden kehittämistä ja ylläpitämistä.

Papinniemi näkee vanhan varikon tulevaisuudessa lahtelaisten ja kaupungissa vierailevien matkailijoiden pysähdyspaikkana.

– Täällä voisi olla vaikka museo, veturitallin päädyssä olisi toimistotilaa, kahvila, veturitallin, taiteilijoiden työtiloja ja muuta tämmöistä matkailutoimintaan liittyvää.

Toimistorakennus veturitallin päädyssä.
Toimistorakennus veturitallin päädyssä.Heikki Ahonen / Yle

Varikkoalue kertoo kulttuurihistoraa

Mytäjäisten 1800-luvulla rakenttu punatiilinen puolipyöreä iso veturihalli tervehtii Lahteen etelästä junalla saapuvia matkalaisia. Tallin suuret ikkunat on peitetty levyillä ja seinät on sotkettu graffiteilla.

Veturitallin vieressä kohoaa pieni vesitorni. Vanha koulurakennus on hylätty jo vuosia sitten.

VR Radan entisen toimistorakennuksen metalliportti repsottaa vinossa. Myös suojellun asuinrakennuksen ikkunat on jouduttu peittämään ilkivallan takia levyillä.

Mytäjäisten varikkoalue on ollut viime vuodet tyhjillään. Rautatieläiset poistuivat alueelta jo 1990-luvun vaihteessa. Alueen nykyinen omistaja, valtion Senaattikiinteistöt on yhdessä Lahden kaupungin kanssa yrittänyt houkutella rakennusliikkeitä alueelle. Markkinointiponnistuksista huolimatta yksikään rakennusliike ei ole kiinnostunut entisestä varikosta.

Tyhjilleen jäänyt toimistorakennus.
Tyhjilleen jäänyt toimistorakennus oli joskus koulu.Heikki Ahonen / Yle

Suojelusta myyntiongelma

Lahden museo vastustaa voimakasta asuntorakentamista historiallisesti arvokkaalle alueelle. Se sallisi varikolle vain pieniä enintään muutaman kerroksen korkuisia kerrostaloja.

Nyt Senaattikiinteistöt onkin päättänyt myydä alueen. Se pitää alueelle myönnettävää rakennusoikeutta liian vähäisenä ja suunnitelua kaavaa toteuttamiskelvottomana.

– Jos joku haluaa alueen ottaa, niin siitä vaan, mutta en usko että noilla ehdoilla ostajaa löytyy, huokaisi johtaja Heikki Laitakari Ylen haastattelussa vielä maaliskuussa.

Senaattikiinteistöt on harmissaan tilanteesta, koska sille tulee yllläpitokuluja vanhoista suojelurakennuksista.

– Toivotaan, että ne säilyvät jonkinlaisessa kunnossa, jatkoi Laitakari keväällä.

Lahden rautatieharrastajien yhdistyksen Topparoikan puheenjohtaja Janne Ridanpää sanoo, että myyntipäätös tuli heille vähän yllättäen. Yhdistys säilyttää varikkoalueella museokalusoaan, höyryveturia ja sen vaunuja. Myytävänä on koko 2,2 hehtaarin varikko ja sen 15 rakennusta.

Entisessä rautatieläisten asuintalossa on ikkunat peitetty levyillä.
Entisessä rautatieläisten asuintalossa on ikkunat peitetty levyillä.Heikki Ahonen / Yle

– Aiemmin Senaattikiinteistöt ei ole edes halunnut neuvotella myynnistä. Miksi pitää myydä alue kokonaisena?

Antti Papinniemi ei suostu vielä sanomaan, millaista hintaa kultuuri ja elämysmatkailuosuuskunta on ajatellut tarjota Senaattikiinteistölle varikkoalueesta.

– Ei varmaan hirveän isoista summista kannata puhua. Rakennusneliöt ovat vielä auki, minkä verran tänne saa uudisrakennusta rakentaa. Sehän antaa tietenkin arvoa tälle tontille kaupallisessa mielessä. Jätetään hinta avoimeksi. Euron ja taivaan välillä, Papinniemi naurahtaa.