Suomalainen lyhytelokuva palkittiin Michael Mooren johtamalla elokuvafestivaalilla

Televisiotuontantoihin aiemmin keskittynyt kotkalaisyhtiö Dakar laajentaa fiktion puolelle. Suunnitelmissa on pitkän elokuvan tekeminen, kunhan sopiva käsikirjoitus löytyy.

Kotimaa
Kakara -elokuvassa esiintyvät Antti Luusuaniemi ja Sonja Vilkki
Kakara -elokuvassa esiintyvät Antti Luusuaniemi ja Sonja Vilkki.Mediatehdas Dakar

Kotkalaisen Madiatehdas Dakarin tuottama Kakara -lyhytelokuva on kiinnostanut ulkomaisilla elokuvafestivaaleilla. Tähän mennessä Kimmo Yläkkään ohjaama elokuva on kiertänyt parissakymmenessä Euroopan maassa sekä USA:ssa seitsemälla elokuvafestivaalilla.

Elokuva on nähty muun muassa Tribecassa, joka on näyttelijälegenda Robert De Niron perustama festivaali New Yorkissa.

– Tapasimme De Niron ja Sophia Loren istui vieressämme näytöksessä. Hänen poikansa elokuva oli samassa näytöksessä meidän kanssamme, mutta kyllä me Sohvia moikattiin, naurahtaa Kakaran tuottaja Hannu Oksanen.

Elokuun alussa Kakara nappasi parhaan lyhytelokuvan palkinnon Traversen elokuvafestivaaleilla Michiganissa. Festivaali on Oscar-palkitun dokumentaristin Michael Mooren perustama, ja hän toimii myös festivaalin tuomariston puheenjohtajana.

Hyvä elokuva itkettää ja naurattaa

Oksanen iloitsee Kakaran menestyksestä, sillä kyse on yhtiön ensimmäisestä fiktiotuotannosta. Lyhytelokuvia esitetään pääasiassa festivaaleilla, ja niiden pääasiallisena tehtävänä on Oksasen mukaan promotoida ohjaajia.

Elokuva kertoo miehestä, joka raahaa naisystävänsä sairaalaan aborttia varten. Hän kohtaa kuitenkin odotushuoneessa lapsen, joka saa miehen toisiin aatoksiin. Pääosaa esittää Antti Luusuaniemi. Kakaran vastaanotto on ollut toistaiseksi positiivista.

– Esimerkiksi Berliinissä ihmiset pitivät kovasti, ja nauroivat oikeissa kohdissa. Elokuva itkettää ja naurattaa samaan aikaan, joka on hyvän elokuvan tunnusmerkki.

Dakar aikoo jatkaa tv-tuotantojen lisäksi myös fiktion parissa. Oksasen mukaan sopivaa käsikirjoitusta pitkää elokuvaa varten etsitään parhaillaan.

– Jos teet lyhytelokuvan kunnolla, niin se ei paljon poikkea pitkän elokuvan kuvaamisesta. Kuvauspäiven määrässä ei ole kovin suurta eroa, joten lyhytelokuva on aika huono bisnes, Oksanen toteaa.