Nyt se on täällä - uusi yhteysalus torjuu myös öljyä Kotkan saaristossa

Aivan täydellinen pitkään odotettu uusi alus ei ole. Se välttää vielä toistaiseksi liikennöintiä Pyhtään Kaunissaaressa saaren ahtaan sataman takia.

Uutta yhteysalusta esiteltiin keskiviikkona Kotkan satamassa. Kuva: Yle / Juha Korhonen

Kotkan saaristossa on pitkään odoteltu uutta ja toimivaa yhteysalusta. Kotkan ja Pyhtään välillä on viime vuosina liikennöinyt useita eri aluksia, joilla on ollut ongelmia esimerkiksi jääolosuhteiden kanssa.

Perjantaina käyttöön saadaan sekä yhteys- että öljyntorjunta-aluksena jatkossa toimiva Otava. Upouusi alus on suunniteltu kulkemaan 30 sentin paksuisessa jäässä ja sen rakentamisessa on otettu huomioon itäisen Suomenlahden ahtaat reitit.

Ihan kaikkein ahtaimpiin paikkoihin Otavakaan ei pysty menemään. Pyhtään Kaunissaaren satamaan alus ei vielä toistaiseksi liiku sataman ahtauden vuoksi.

– Jatkossa on tarkoitus mahdollistaa sekin. Tällä hetkellä Kaunissaaressa liikennöi kuitenkin entinen yhteysalus Tekla 1, kertoo turvallisuus- ja liikennejohtaja Veijo Hiukka Suomen lauttaliikenne Oy:stä.

Liikkuminen hankalaa myös Kuutsalossa

Otava liikennöi siis alkuunsa Kuusisen, Kuutsalon, Kirkonmaan ja Haapasaaren alueella. Kotkan saaristossa ollaan tyytyväisiä uuden aluksen saamisesta.

– Aluksen myötä kuljetuskapasiteettiakin saadaan lisää. Vähän tietysti jännittää, että miten alus mahtuu liikkumaan Kuutsalossa, kun tämäkin on aika ahdas ranta, sanoo Kuutsalo-Seuran puheenjohtaja Matti Sulin.

Hiukan mukaan ongelmat ovat mahdollisia myös Kuutsalon alueella.

– Kuutsalonkin satama on hyvin matala ja vedenkorkeusvaihteluiden vuoksi matalien vesien aikaan voi ilmetä ongelmia myös siellä, toteaa Hiukka.

Kuutsalossa on kuitenkin tehty ruoppaustöitä tänä kesänä, jotta aluksen olisi helpompaa kulkea satamaan. Sama on edessä Kaunissaaressa.

Ensiapua alueen öljyntorjuntaan

Otava on toinen Suomessa liikennöinnin aloittava yhteysalus, joka on varautunut myös öljyntorjuntaan. Toinen vastaava alus liikennöi Turun saaristossa.

Kotkan merialueella öljyvahinkojen riski on jatkuvasti olemassa.

– Otava tuo erittäin merkittävää ensiapua mahdollisten öljyvahinkojen torjumiseen. Muualta Suomesta tulevien yksiköiden matka tänne kestää useita tunteja, sanoo Suomen ympäristökeskuksen tarkastaja Jouko Pirttijärvi.

Tähän mennessä öljyntorjunnasta  ovat alueella vastanneet ainoastaan pelastuslaitoksen veneet.

– Niiden säiliöt ovat kuitenkin pieniä. Otavan tankki on huomattavasti  suurempi, Pirttijärvi lisää.

Otavaa ei ole päästy vielä testaamaan talviolosuhteissa.

– Aluksesta löytyvät ne ominaisuudet, joita talviliikenne tällaisella alueella edellyttää, sanoo Veijo Hiukka.

Otavan liikennöinnistä Kotkan saariston ja jatkossa myös Pyhtään Kaunissaaren alueella on tehty sopimus kymmeneksi vuodeksi eteenpäin.