Helsinki Areena uudistuu: sponsorinimestä katosi kirjain, katsomo sai jättinäytön

Pasilan kiekkopyhäkköön on ennen talvikautta asennettu valtavia valotauluja ja uusittu äänentoistoa. Ulospäin näkyvä muutos on pieni: hallin sponsorinimi muuttui aavistuksen.

urheilu
Hartwall Arenan uusi logo hallin ulkopuolella.
Hallin sponsorinimestä tiputettiin kylttiremontin yhteydessä yksi e.Yle / Petteri Juuti

Helsinki Areena varustautuu tulevaan kauteen asentamalla uutta tekniikkaa sekä kiekkokatsomoon että käytäville. Katsomoon on asennettu koko tilan kiertävä led-näyttö. Leveyttä pyöreällä näytöllä on 276 metriä ja korkeutta 80 senttiä. Myös hallin äänentoisto on uusittu.

Areenan toimitusjohtaja Kimmo Kivisilta ei kerro asennusten tarkkaa hintaa mutta kertoo, että kyse on miljoonaluokan investoinneista.

Varmistuneita tapahtumia on 105.

Kimmo Kivisilta

Hallin ulkopuolella muutos näkyy huomattavasti hienovaraisemmin. Areenan sponsorinimestä on pudonnut pois yksi kirjain. Hallin sponsorina on edelleen juomayhtiö Hartwall, mutta nimen loppuosa kirjoitetaan nyt muodossa arena. Ennen kirjoitusasu oli areena. Muutos tehtiin, koska sana kirjoitetaan muodossa arena esimerkiksi englanniksi.

Pakotteet eivät halliin iske

Halliyhtiö siirtyi keväällä Harry Harkimolta venäläis-suomalaisille liikemiehille Gennadi Timtshenkon sekä Boris ja Arkadi Rotenbergille. Arena Events Oy:stä neljänneksen omistava Rotenberg on mukana EU:n uusimmalla pakotelistalla. Siitä huolimatta hallissa järjestetään tulevalla talvikaudella enemmän tapahtumia kuin tällä kaudella.

– Kausi jatkuu meillä syyskuusta kevääseen. Varmistuneita tapahtumia on nyt 105. Lisäksi on 10–15 alustavaa varausta, Helsinki Halli Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Kivisilta kertoo.

Kivisillan mukaan konserttijärjestäjä Live Nation on tutkinut, kuuluuko Helsingin Areena Venäjälle asetettujen pakotteiden piiriin. Tutkinnan jälkeen keikkajärjestäjä totesi, että konsertit voidaan pitää hallissa.