Kaukoliikenteen kilpailu kiihtyy: Kotka-Helsinki -välillä kohta viisi bussiyhtiötä

Linja-autoliikenteelle Kotkan ja Helsingin välillä riittää asiakkaita. Bussiyhtiöiden kilpailu on pudottanut hintoja tuntuvasti.

Kotimaa
Kolme bussia Haminan linja-autoasemalla.
Juha Korhoen / Yle

Kilpailu kiihtyy Kotkan ja Helsingin välisessä linja-autoliikenteessä. Reitillä ajaa tällä hetkellä neljä bussiyhtiötä ja piakkoin kuvioihin astuu mukaan viides kilpailija.

Heinäkuussa voimaan tullut lakimuutos vapautti lisää aikoja yhtiöiden käyttöön. Linja-autoliikenne Kotkan ja Helsingin välillä onkin vilkastunut. Kotkasta lähtee Helsinkiin tällä hetkellä parhaimmillaan neljä bussikuljetusta tunnissa.

Kilpailu on myös pudottanut hintoja. Halpabussiyhtiö Onnibuss.comin kyytiin voi päästä viidellä eurolla. Uutena reitille tulee mukaan OnniXpress, joka aikoo aloittaa hinnoittelun yhdestä eurosta. Se aloittaa lipunmyynnin Kotkan ja Helsingin välille ensi viikolla ja liikennöinnin lokakuussa.

Halpabussiyhtiöt näyttävät hinnoittelun suunnan

Kilpailu on muuttamassa hinnoittelua halpabussiyhtiöiden tavan mukaiseksi. Siinä ensimmäiset saavat lippunsa halvemmalla ja hinta nousee sitä mukaan kun auto täyttyy.

– Viimeiset maksavat noin puolet Matkahuollon hinnasta. Se perustuu siihen, että meidän autossa on enemmän matkustajia, OnniXpressin toimitusjohtaja Rauno Rindell kertoo.

Matkahuollon perushinta ilman alennuksia on Kotka-Helsinki-välillä lähempänä 30 euroa. Matkahuollon kautta lippuja myyvä Pohjolan Liikenne on vastannut kilpailuun perustamalla oman verkkokaupan, josta se voi myydä lippuja halvemmalla. Lippuja saa siis samaan autoon, mutta eri hintaan riippuen siitä, ostaako lipun Matkahuollon vai yrityksen omilta verkkosivuilta.

Pohjolan Liikenne myy myös tarjouslippuja. Vuodenvaihteessa yhtiö panostaa enemmän omaan markkinointiinsa ja irtaantuu ExpressBus-markkinointiyhteistyöstä.

Junayhteyden puuttuminen houkuttelee bussiyhtiöitä

Kotkan ja Helsingin välinen reitti on erityisen houkutteleva kuljetusyrittäjille, sillä välillä ei kulje junaa. Onnibussista irtaantuneiden yrittäjien perustama OnniXpress suunnittelee liikennettä myös reitille Kotka-Kouvola-Lahti-Tampere.

Rindell sanoo, että yhtiö uskaltaa lähteä myös reiteille, joilla juna kulkee.

– Aiomme pysähtyä jokaisella pikavuoropysäkillä. Kaikki eivät asu juna-asemien läheisyydessä, Rindell toteaa.