D-vitamiinivarasto täyttyy kesäauringossa yllättävän nopeasti

Auringosta kesällä saatu D-vitamiini voi riittää parhaimmillaan pitkälle syksyyn. D-vitamiinin varastoituminen elimistöön on kuitenkin yksilöllistä. Esimerkiksi herkästi palavat ihmiset tarvitsevat usein vitamiinia myös kesällä.

Kotimaa
Aurinko paistaa pilvettömällä taivaalla.
YLE

Pitkään jatkunut aurinkoinen sää on kerryttänyt tänä kesänä monilla D-vitamiinivarastoja tavallista enemmän. Erityisesti terveillä ja paljon ulkona liikkuneilla luontainen D-vitamiini voi riittää lokakuulle asti.

– D-vitamiinin puoliintumisaika on 3–4 viikkoa, joten jos elokuussakin aurinko paistaa, ei D-vitamiinia tarvitse syödä ennen syyskuun loppua tai lokakuuta, kertoo iisalmelainen lääkäri Hannu Vierola.

Kesällä D-vitamiinia voi saada auringosta maksimimäärän, 200 mikrogrammaa, jopa puolessa tunnissa shortseissa. Vierolan mukaan ihmisen elimistö tunnistaa itse, milloin vitamiinia on saatu tarpeeksi.

– Eniten D-vitamiinia saa keskipäivällä, kun aurinko paistaa 45 asteen kulmassa korkealta. Yliannostus ei ole mahdollista, koska elimistö ei ota D-vitamiinia vastaan enempää kuin sen kapasiteetti mahdollistaa.

Tumma ihonväri ja ylipaino lisäävät D-vitamiinin tarvetta

Vierola korostaa, että D-vitamiinin saanti ja tarve on kuitenkin hyvin yksilöllistä. Esimerkiksi vanhusten ja kroonisesti sairaiden tulisi syödä vitamiinia ympäri vuoden. Toisilla myös D-vitamiini puolittuu elimistössä nopeammin.

– Esimerkiksi ylipainoisilla ihmisillä D-vitamiinivarasto loppuu aiemmin, koska se laimenee rasvakudoksessa. Ylipainoisten tulisi joka tapauksessa syödä vitamiinia enemmän, ehkä myös kesäkuukausina.

Myös raskaus, imetys ja tummempi ihonväri lisäävät D-vitamiinin tarvetta.

D-vitamiinia saa auringosta hyvin vähän, jos käyttää paljon aurinkovoidetta.

Jaakko Mursu

– Tummaihoisilla on enemmän melaniini-pigmenttiä ihossaan kuin valkoihoisilla. Melaniini vähentää ultraviolettivalon vaikutusta, joten tuottaakseen saman määrän D-vitamiinia tumma iho tarvitsee 10–50-kertaisen ajan auringossa verrattuna vaaleaan ihoon. Esimerkiksi maahanmuuttajilla tumma iho tuottaa Suomen auringossa D-vitamiinia huomattavasti heikommin kuin vaalea iho.

Itä-Suomen yliopiston ravitsemusepidemiologi Jaakko Mursu puolestaan kertoo, että D-vitamiinin tarve kasvaa helposti palavalla iholla ja paljon aurinkovoidetta käyttävillä. Aurinkovoide estää D-vitamiinin saannin.

– Aurinkovoide blokkaa UV-valon läpipääsyä yli 90-prosenttisesti. D-vitamiinia saa auringosta hyvin vähän, jos käyttää paljon aurinkovoidetta.

"D-vitamiinin yliannostus ei ole mahdollista"

Hannu Vierolan mukaan D-vitamiinia voi syödä turvallisesti 1–2 mikrogrammaa kiloa kohti, eli 100 kilogrammaa painava ihminen saisi syödä 100 mikrogrammaa. 100 mikrogrammaa on suositeltu yläraja aikuisille. Lapsille suositellaan 20 mikrogrammaa vuorokaudessa.

– Nykyään pelotellaan tosi paljon D-vitamiinin yliannostuksella, mutta se ei ole mahdollista. Muutenhan kaikki ihmiset Etelä-Euroopassakin olisivat jo kuolleet.

Vierola suosittelee aloittamaan D-vitamiinin syönnin jo syyskuun alussa, jos elokuun viimeiset viikot näyttävät sateisilta.

– Itse aloitan syyskuussa ja otan 100 mikrogrammaa päivässä.

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini eli se varastoituu elimistössä rasvakudokseen. Yli 70-vuotiailla vitamiinintuotanto on enää 30 prosenttia nuoren tuotantokyvystä.