"Strauss täytyy tuntea takalistossaan"

Jättiläisnuket, pyrotekniikka ja tekoveri valtaavat Uumajan vanhan sotilasalueen viideksi illaksi. Valtavista spektaakkeleista tunnettu espanjalaisryhmä La Fura dels Baus sekä Uumajan oma ooppera, Norrlandsoperan, tekevät yhdessä kulttuuripääkaupunkivuoden suursatsauksen, Elektra-oopperan, "Straussia pitää soittaa niin lujaa, että sen tuntee takalistossaan", sanoo ohjaaja Carlus Padrissa.

musiikki
Elektra-oopperan harjoitukset Uumajassa.
Elektra-oopperan harjoituksissa Uumajassa.Viyan Ateaa

Tulta, verta, kostoa. Richard Straussin Elektra -ooppera muuntuu espanjalaisen La Fura dels Baus -ryhmän käsittelyssä parin sadan metrin näyttämöksi Uumajan vanhalle sotilasalueelle. Katalonialaisryhmä on toteuttanut suurproduktioita aina Barcelonan olympialaisista maailmankuuluihin oopperataloihin.

Ohjaaja Carlus Padrissa muistelee huvittuneena yhteydenottoja, joissa Uumajaan haluttiin tehdä jotain suurta, useille sadoille ihmisille. Ryhmä kun on tottunut jopa kymmenientuhansien ihmisten yleisöihin.

Mikä on Uumaja? Eihän tänne ole edes suoraa lentoa. Mutta pidämme uusista haasteista.

Ohjaaja Carlus Padrissa

- Joku muu olisi ehkä sanonut, ettei tämä ole tärkeää uralleni, ei tämä ole New York, Metropolitan-ooppera tai San Fransisco. Mikä on Uumaja? Eihän tänne ole edes suoraa lentoa, pitää tehdä kaksi tai kolme välilaskua. Mutta pidämme uusista haasteista ja täällä on vapaus luoda jotain uutta, Padrissa sanoo.

Jättiläisnukkeja, tulta ja vettä

La fura dels Bausin mittakaavassa Uumajan kahdentuhannen ihmisen yleisö on pientä, mutta Uumajan kulttuuripääkaupunkivuodelle_ Elektra_ on suursatsaus ja Norrlandsoperanin kaikkien aikojen suurin produktio.

Laulajat ovat joutuneet koville, sillä Richard StraussinElektraon jo musiikillisesti haastava – ja se täytyy laulaa roikkuen nostokurjista jättiläisnukkien sisällä. Lisäksi laulajilla ei ole näköyhteyttä orkesteriin, vaan säestys kuuluu heille korvanapin kautta.

Tässä ovat hyvin vahvat tunteet mukana.

Pääosan esittäjä Ingela Brimberg

- Tämä on ollut valtavan kovaa työtä. Niin musiikillisesti kuin fyysisesti. Ja myös tunteellisesti. Tässä ovat hyvin vahvat tunteet mukana, pääosan esittäjä Ingela Brimberg huokaa.

La Fura dels Bausillekin esitys on tuonut uusia ongelmia ratkottavaksi.

- Elektran haasteet ovat erityisen suuret, koska näyttämöllä on paljon vettä ja vaatteiden pitää olla vedenkestäviä. Siellä on myös tulta, joten niiden pitää kestää sitäkin. Ja ulkona on vielä vaikka mikä sää, voi tuulla tai sataa. Kaikkea ei voi kontrolloida, puvustaja Clara Sulla kertoo innostuneena.

Ruotsalaisen ja espanjalaisen kulttuurin yhteentörmäyksiltä ei tosin ole vältytty. Katalonialaisryhmän on ollut vaikea ymmärtää, että Uumajassa työt lopetetaan viimeistään iltakymmeneltä.

- Meillä espanjalaisilla on tapana työskennellä täysillä ennen esitystä. Täällä kuitenkin ovat aina aikataulut, niin onhan se ollut välillä vaikeaa, Clara Sulla tunnustaa.

Sadan minuutin iltahämärä näyttämönä

Pohjoisen taivaan alle pystytetään Uumajaan täysi kreikkalainen tragedia. _Elektran _isä on tapettu ja hän janoaa silmitöntä kostoa.

- Jo kreikkalaiset tekivät tällaisia spektaakkeleja. Sitten meillä on tämä mahtava taivas. Sadan minuutin iltahämärä, me espanjalaiset aina yllätymme tästä taivaasta. Sata minuuttia, sama aika kuin_ Elektran _tragedia, hehkuttaa ohjaaja Carlus Padrissa.

Ulkoilmanäyttämö on parinsadan metrin pituinen ja lainehtii tekoverestä, joka toimii vertauskuvana tämän päivän verenvuodatukselle. Heti esityksen alussa yhdeksän valtavaa konttia aukeaa, ja niistä pulppuaa punaiseksi värjättyä vettä.

Euroopan tragedia on kuin Elektra.

Ohjaaja Carlus Padrissa

- Euroopan tragedia on kuin Elektra. Tänä päivänä, tänä vuonna tapahtuneet asiat: alas ammuttu lentokone, kaikki ne kuolleet Venäjän lähellä Ukrainassa. Sillä verellä voisimme täyttää oikeasti nämä kontit, selittää Carlus Pardissa.

Kaiken visuaalisuuden keskellä musiikki on kuitenkin kaikkein tärkeintä, sanoo ohjaaja Carlus Padrissa.

- Richard Straussia pitää soittaa lujaa. Yleisö tulee siitä osalliseksi, koska katsomo peittää kovaääniset. Kun musiikki soi, wum wum wum, tuolit vain tutisevat. Strauss täytyy tuntea takalistossa!