Kaupunki yllättyi rajusta palauteryöpystä – bussilinja 20 uudelleen mietintään

Kuopiossa kilpailutukseen liittyvä bussilinjan muutos aiheutti niin suuren palautetulvan, että kaupunki joutuu miettimään keinoja asian korjaamiseksi jo tällä liikennöintikaudella. Palaute on koskenut Päivärannasta KYSille menevää bussilinjaa 20.

liikennöitsijät
Kuopion kaupunkiliikenteen linjakartta pysäkin seinässä
Sini Ojanperä / Yle

Kuopion kaupunki joutuu pohtimaan uudelleen yhden kaupunkiliikenteen bussilinjan reittiä. Päivärannasta keskustaan kulkeva linja 20 muuttui maanantaina niin, että se kulkee KYS:lle keskustan kautta Niuvanniemen sijaan.

Kaupunki odotti muutoksen aiheuttavan närää, mutta kielteisen palautteen määrä oli lopulta niin suuri, että linjamuutosta on päätetty pohtia uudelleen.

Keinoja tilanteen muuttamiseen etsitään ensi viikon torstaina pidettävässä palaverissa, johon osallistuu kaksi kaupungin viranomaista, kaupunginhallituksen ja joukkoliikennelautakunnan puheenjohtajat sekä liikennöitsijät eli bussifirmat.

Lokaa niskaan

Kuopion kaupunki on saanut linjasta 20 satoja palautteita, joista suurin osa on ollut hyvin kriittisiä. Mukana on ollut myös asianmukaisia palautteita, mutta osalla tunteet ovat kuumenneet liikaa.

Palaute on ollut osin hyvin asiatontakin.

Seija Pasanen

– Palaute on ollut osin hyvin asiatontakin, kertoo Kuopion kaupungin joukkoliikenneinsinööri Seija Pasanen.

Asiasta tekee hankalan se, ettei reittimuutos ole yhden yksittäisen virkamiehen päätös.

– En minä varmasti ihan syytön ole, mutta kyllä noiden päätösten takana ovat kaupunginhallituksen linjaukset, että meidän pitää saada useampi liikennöitsijä tänne kaupunkiliikennettä hoitamaan. Se on lainsäädännön velvoite, että alueella tulee syntyä kilpailu. Tämän takia meidän piti saada tänne useampi liikennöitsijä ja sen pohjalta ratkaista kilpailuttamismalli, Pasanen kertaa.

Julkula–KYS-välille raja urakkamallissa

Kilpailuttamisessa olisi voitu käyttää myös niin kutsuttua bruttomallia, jossa jokainen reitti olisi kilpailutettu erikseen ja jolloin Kuopion ja Siilinjärven kaupunkiliikenteeseen olisi voinut tulla enemmänkin liikennöitsijöitä.

Kuopiossa päädyttiin kuitenkin kannusteurakkamalliin, jolloin kaupunki voitiin jakaa laajempiin urakka-alueisiin. Jotta kilpailutilanne olisi tasapuolinen, kaupunkiliikenne eli reitit, joilla bussifirmat voivat tienestinsä tehdä, pyrittiin jakamaan mahdollisimman tasan.

Kannusteurakkamalli katsottiin paremmaksi vaihtoehdoksi, sillä bruttomallissa kaikki vastuu olisi ollut kaupungilla. Kilpailutetun liikenteen toteuttamiseen olisi myös tarvittu enemmän väkeä ja rahaa. Kannusteurakkamallissa liikennöitsijät ottavat osan vastuusta ja huolehtivat muun muassa aikatauluista, minkä vuoksi palvelun tasonkin arveltiin pysyvän parempana.

Urakka-alueet on nyt jaettu niin, ettei yksi bussifirma voi ajaa Päivärannasta keskustaan KYSin kautta.

Ratkaisun löytyminen mahdollista

Tilanteen parantamiseksi kaupunki yrittää alkajaisiksi keskustella liikennöitsijöiden kanssa siitä, suostuisivatko ne jakamaan Päiväranta–keskusta-reitin toisin. Pasasen mukaan kaupunki voisi hyvittää menetetyn siivun urakkaansa supistavalle liikennöitsijälle, jos summa ei olisi kohtuuton. Muut parannusvaihtoehdot vaatisivat uusia päätöksiä.

Joukkoliikenneinsinööri Pasanen on kaikesta huolimatta optimistinen sen suhteen, että jokin ratkaisu löydetään jo seuraavalle liikennöintikaudelle.

– Kyllä minä kovasti toivon ja ihan pikkuisen uskonkin siihen.