Näkökulma: Sillit suolassa Manilan metrossa

Filippiinien pääkaupungin ruuhkaisessa joukkoliikenteessä tavanomainen työmatka vie pari tuntia suuntaansa, kirjoittaa Manilasta Kirsi Crowley.

Ulkomaat
ihmisiä seisoo metrossa kylki kyljessä
Yle / Kirsi Crowley

Ortigasin ruuhkaisella metroasemalla ihmiset ovat lähdössä kotiin pilvenpiirtäjien täyteisestä bisneskaupunginsosasta. Tuhannet nousevat päivän aikana metroon, joka kolistelee äänekkäästi liikenteen yläpuolella.

Ortigasin aseman alla kuhisee Manilaa halkova valtaväylä, EDSA. Monikaistainen liikenne on iltapäiväruuhkan aikana täysin tukossa. Sen tietää jo siitä, että kaupustelijat uskaltautuvat jalkaisin keskelle katua myymään virvokkeita ja riisikakkuja, jopa bonsaipuita ruuhkaan jumiutuneille autoilijoille.

Päivän aikana MRT-metrolinjalle nousee yli 400 000 ihmistä. Ja tämä on vain yksi Manilan kolmesta metrolinjasta.

Metro on nopein tapa kulkea kaupungin halki edullisesti. Lippu maksaa kymmenisen pesoa eli euroissa noin 16 senttiä per matka.

*Reissu MRT:ssä vaatii *kuitenkin kestävyyttä. Huomaan sen, kun odotan itse junaa. Lipun jonottaminen kestää tovin.

Vaunut taas ovat aivan täynnä väkeä. Ihmiset ovat toisissaan kiinni ja kasvot ikkunaa vasten. Kaksi ensimmäistä junaa kiitää ohi. En pysty sulloutumaan ihmismäärän sekaan.

Manila on yksi maailman ruuhkaisimmista suurkaupungeista. Täällä on yli 12 miljoonaa asukasta. Joskus tuntuu siltä, että suuri osa kaupungin väestä on liikenteessä yhtä aikaa.

Kolmas juna saapuu. Tungen sisään ja tallaan heti kanssamatkustajan varpaille. Onneksi metromatkustajat ovat tottuneet läheisyyteen. Olemme kaikki kuin sillit suolassa - iho ihoa vasten.

Kun pääsemme ulos metrosta, moni jatkaa matkaa bussilla tai jalkaisin. Manilassa ihmisten kotimatkat kestävät yleensä ainakin pari tuntia.

EDSA:lla taistelevat tilasta niin henkilöautot, isot rähjäiset bussit kuin riemukkaasti koristellut jeepneyt, jotka ovat entisistä Yhdysvaltain joukkojen jättämistä jeepeistä tuunattuja busseja. Jeepin etuosaan on liitetty pitkä perä, jossa kahdella pitkällä penkillä matkustajat istuvat kylki kyljessä. Usein liikenne liikkuu kymmenen kilometrin tuntivauhtia.

Viranomaiset ovat yrittäneet helpottaa ruuhkaa kieltämällä rekkojen ajamisen kaupungissa päiväsaikaan. Tämä on puolestaan ruuhkauttanut päätiet, jonne rekat ovat parkkeeranneet odottamaan iltaa, jolloin ne saavat ajaa. Lisäksi, tavarat ovat juuttuneet satamiin vihastuttaen yrityksiä.

Lehtien palstoilla Manilan liikennettä kutsutaan painajaiseksi, eikä syyttä. Japanin kansainvälinen yhteistyökeskus JICA arvioi, että Filippiinien talous kärsii joka päivä kymmeniä miljoonia euroja liikennekaaoksen vuoksi.

Filippiinien omat tutkimukset laskevat menetykset “vain” 2 miljardiksi vuodessa. Molemmat laskelmat ovat kuitenkin synkkiä.

Oma metromatkani sujui ahtaasti ja hikisesti, mutta pääsin perille. Mutta seuraavana päivänä samainen rata pysähtyi, kun yksi MRT-linjan junista putosi raiteilta.

Huonokuntoinen vanha juna sammui lähellä pääteasemaa. Toinen juna lähetettiin työntämään sitä, mutta rikkoutunut juna irtosi alamäessä ja syöksyi raiteiden yli vilkkaalle kadulle. Kymmeniä matkustajia loukkaantui.

Junan etuosa on varattu naisille, vanhuksille ja liikuntarajoitteisille. He olivat pahimmassa vaarassa.

Luonnollisesti tämän Manilan ruuhkaisimpiin alueisiin kuuluvan kaupunginosan kadut jumiutuivat loppupäiväksi ja metron toiminta pysähtyi.

Manilalaiset ovat syystäkin vihaisia. Junat kuljettavat matkustajia paljon yli sallitun määrän, kuumissa ja ahtaissa vaunuissa.

Metro Manilan liikenteen ongelmiksi monen lehden sivuilla sanotaan viranomaisten kyvyttömyyttä suunnitella, poliittisia kytkentöjä ja korruptiota, joka tarkoittaa, että raha puhuu.

Oikeudessa on muun muassa junien huoltosopimus, jossa epäillään olevan kähmintää.

Myös uuden risteysaseman rakentaminen on oikeudessa, kun päättäjät siirsivät sopimuksen yllättäen yhdeltä yritykseltä toiselle rakentajalle, joka tarjosi huokeampaa sopimusta. Tämä rakennuttaja panisi kuitenkin junamatkustajat kävelemään linjalta toiselle autoliikenteessä satoja metrejä.

Hallitus on luvannut kolme miljardia euroa teiden rakentamiseen, mutta joukkoliikennettä tämä ei tule paljonkaan auttamaan. Seuraavien vuosien aikana jo ennestään ruuhkaisa liikenne hidastuu entisestään tietöiden takia miljoonien ihmisten ja pesojen istuessa miljoonakaupungin saasteiden keskellä tyhjänpanttina.

Kirsi Crowley, Manila