Tiesitkö tämän? Nauhoitetun asiakaspuhelun saa tarvittaessa itselleen

Tietosuojavaltuutetun mukaan puhelinkeskustelu on purettava vaikka paperille. Tallennettu puhelu suojelee kiistatilanteessa myös asiakkaan oikeusturvaa

Kotimaa
Kuvassa on puhelinneuvoja handsfree-kuuloke korvallaan.
Yle

Kaikille on tuttua, kuinka yrityksien puhelinpalveluissa kerrotaan keskustelun tallentamisesta. Mutta tiesitkö, että tallenteen saa halutessaan itselleen?

– Lain mukaan näin on. Tarvittaessa se on purettava vaikka paperille, sanoo tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio.

Aarnio vertaa yrityksen nauhoittamaa puhelua tilauksen vastaanottamisessa käytettävään lomakkeeseen.

– Kyseessä on liiketoiminnan tallentaminen. Nauhoitetta voi käyttää myös yrityksen työntekijöiden koulutukseen, jos se palvelee asiakaspalvelun toteuttamista.

Suojelee asiakkaan oikeusturvaa

Aarnion mukaan tallennettu puhelu suojelee myös asiakkaan oikeusturvaa. Mahdollisessa kiistatilanteessa asiat on helppo tarkistaa. Puhelun yhteydessä on kerrottava, jos keskustelu otetaan talteen. Ei suinkaan riitä, että se kerrotaan yrityksen nettisivuilla.

– Sen verran pitää olla selkärankaa, että kerrotaan puhelimessa. Kaikki eivät käy verkkosivuilla, Aarnio huomauttaa.

Tietosuojavaltuutetun mukaan on asiassa tapahtunut selvää kehitystä.

– Ei olla enää niin salamyhkäisiä, yritykset ovat avoimempia.