Moderni sauvakävely on Suomen lahja pilatekselle

Moderni Nordic Walking on perinteisen sauvakävelyn pohjalta kehitetty liikuntakonsepti, jossa korostuvat oikea kävelytekniikka, ryhti ja kehonhallinta. Harjoituksessa sauvakävelyyn yhdistetään pilateksesta tuttuja liikkeitä.

Kotimaa
Pilatesohjaaja Saara Viren näyttää, kuinka kroppa saadaan oikeaan asentoon ennen kävelylenkkiä. Selkälinja suoraksi ja lihakset lämpimäksi.
Moderniin Nordic Walkingiin lähdetään ryhdin kautta. Selkäranka ja lantio oikeaan asentoon, aktivoidaan keskivartalon lihaksia ja ennen harjoitusta avataan liikeradat, pilates- ja liikuntaohjaaja Saara Viren opastaa. Maija-Liisa Juntti haastattelee. Kuva: Yle Lappi

Italiassa asuvan suomalaisen pariskunnan, Tiina Arrankosken ja Tuomo Kettusen, kehittelemässä modernissa sauvakävelyssä tehdään harjoituksia, jotka auttavat liikkujaa käyttämään kehoaan oikein.

- Tämä on kokonaisvaltainen harjoitus, jossa aerobisen sykkeen noston lisäksi tulee myös muuta liikuntaelismistöä kuormittavia tekijöitä, pilatesohjaaja Saara Viren kertoo.

Huomattavasti tunnetumpaa tämä on Keski-Euroopassa kuin meillä.

Pilatesohjaaja Saara Viren

Harjoitukseen lähdetään ryhdin kautta.

- Ennen kävelyharjoitusta aktivoidaan keskivartalon lihaksia, jolloin saadaan lantio oikeaan asentoon, ja avataan liikeradat. Onko selkäranka oikeassa asennossa, Viren kysyy ja nappaa kävelysauvan käteensä.

Viren asettaa kävelysauvan pituussuunnassa selkänsä taakse ja näyttää, miten oikean linjan voi hakea.

- Tukipisteet, ristiluu, rintaranka ja kallonpohja ottavat sauvaa vasten. Monesti ryhtimuutokset tekevät sen, että esimerkiksi niska ei välttämättä ole oikeassa asennossa. Monilla pää on liukunut eteen ja nyt lähdetään hakemaan sitä liikkuvuutta, että saadaan se pää oikealle paikalle, rintakehän päälle.

Sauvakävelyn uudistetussa versiossa tehdään tasapaino- ja lihaskuntoharjoituksia.

- Kävely ja sauvakävely on luonnollista liikettä, mutta nykyään, kun istumme paljon ja on lihasepätasapainoa, niin pelkät lihaskireydet aiheuttavat sen, että emme välttämättä kävele oikein.

Pilates kaiken liikunnan pohjana

Modernissa sauvakävelyssä keho valmistellaan pilatesliikkeiden avulla lenkkiä varten.

- Omasta mielestäni pilates, se, että opimme käyttämään kehoamme oikein, on kaiken aa ja oo.

Moderni Nordic Walking voisi olla Suomen lahja pilatekselle.

Istumme paljon ja on lihasepätasapainoa. Pelkät lihaskireydet aiheuttavat sen, että emme välttämättä kävele oikein.

Pilatesohjaaja Saara Viren

- Huomattavasti tunnetumpaa tämä on Keski-Euroopassa kuin meillä. Me suomalaiset pilatesohjaajat olemme ajatelleet, että kun kaikki tulee pilatekseen aina Amerikasta, että tämä voisi nyt sitten olla sellainen meidän pilatestuote maailmalle, Rovaniemen Santasportissa liikunnanohjaajana työskentelevä Viren miettii.

Valitse sauva oikein

Hyvässä sauvakävelysauvassa keveys on oleellinen, mutta kahva ja ennen kaikkea ranneke on kaikkein tärkein.

- Kun sauva laitetaan käteen, niin käsi tulee kahvaa vasten, eikä lähde sivulle päin. Näin saadaan hyvä ote ja hyvä sauvatyöntö, Saara Viren opastaa.

Esimerkiksi vanha laskettelusauva ei mahdollista kävellessä oikeaa käsiliikettä. On tärkeää, että sauvan säädöt saadaan sellaisiksi, että ne tukevat oikeaa, luonnollista käden liikettä. Käden liike löytyy normaalissa kävelyssä ja sauvan kuuluu liikkua käden jatkona.

- Tukea pitää ja ei saa puristaa, tärkeää on, että pikkurillin tyvi tulee sauvaa vasten. Sauva ojentuu käden kanssa samassa linjassa.