Laivamatkustajille älyranneke onnettomuuksien varalle

EU:n rahoittama projekti esittää älyranneketta laivamatkustajille, jotta onnettomuustilanteissa heidän sijaintinsa olisi tiedossa.

Aktiivisuusseurantalaitteet
Costa Concordia alus kyljellään Giglio saaren edustalla.
EPA / MASSIMO PERCOSSI

EU:n rahoittaman Lynceus-projektin mukaan laivamatkustajien turvallisuutta voitaisiin parantaa älyrannekkeilla. Älyranneke kertoo laivamatkustajan sijainnin ja jopa hänen tilansa.

Tällaisen rannekkeen ansiosta tarvittava apu saadaan onnettomuustilanteessa nopeasti perille ja evakuoinnissa tiedetään, koska kaikki matkustajat ovat poistuneet laivasta.

Varustamot: mielenkiintoista

Suomalaiset varustamot suhtautuvat ajatukseen mielenkiinnolla, mutta pienellä varauksella.

– Tässä Lynceus-projektissa puhutaan ehkä ensisijaisesti sellaisista tuhansien matkustajien aluksista eikä Suomen reittiliikenteen aluksista. Mutta täytyy sanoa, että tällaiset uudet turvallisuuskeksinnöt ovat aina kiinnostavia. Olen käsittänyt, että eräänlaiset älyklipsit olisi myös mahdollista kiinnittää pelastusliiveihin eli se ranneke ei välttämättä olisi ainoa vaihtoehto, kommentoi esitystä Viking Linen tiedotuspäällikkö Johanna Boijer-Svahnström.

Myös TallinkSiljan viestintäpäällikkö Marika Nöjd pitää Lynceus-projektin esitystä mielenkiintoisena.

– Kaikki ehdotukset, joilla parannetaan matkustusturvallisuutta ovat mielenkiintoisia ja tutkimisen arvoisia, niin myös tämä, sanoo viestintäpäällikkö Marika Nöjd.

Miten käy matkustajan yksityisyyden

Jos laivamatkustaja pakotetaan ottamaan ranteeseen älyranneke, joka seuraa hänen jokaista liikettään ja jopa tarkkailee hänen tilaansa, ollaan jo yksityisyysalueella.

– Meillä ei ole mitään intressiä tutkia kuka menee kenenkin kanssa hyttiin tai mikä on kunkin asiakkaan promillemäärä. Me katsomme tätä asiaa puhtaasti turvallisuuskysymyksenä, sanoo Viking Linen tiedotuspäällikkö Johanna Boijer-Svahnström.

Hän myöntää kuitenkin, että koko risteilyn ajan ranteessa oleva ja tietoa lähettävä ranneke saattaa olla joiltain osin ongelmallinen.

– Tämä esitys kaipaa vielä jalostusta ennen päätöksiä, sanoo tiedotuspäällikkö Johanna Boijer-Svahnström.

Paikannusta tarvitaan onnettomuuden uhrien etsintään

Lynceus-projekti esiteltiin kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n meriturvallisuustoimikunnalle viime toukokuussa.

Projektin esittelijöiden mukaan laivamatkustajia kuolee onnettomuuksissa, koska heidän sijainnistaan ei ole tietoa, eikä heille siksi voida lähettää apua.

Näin tapahtui muun muassa italialaisen loistoristeilijä Costa Concordian onnettomuudessa. Costa Concordia ajoi karille Toscanan rannikolla, Italiassa, perjantaina 13. tammikuuta 2012. Onnettomuudessa kuoli 32 ihmistä.