Olvi uskoo vihaisiin lintuihin romahtaneesta viennistä huolimatta: "Ei ole hahmoa, joka olisi edes lähellä Angry Birdsiä"

Angry Birds -limonadien vienti Venäjälle on hiipunut, mutta yhtiön markkinointijohtaja povaa tuotteelle silti pitkää ikää. Erilaisten lisenssituotteiden vetovoimaa on yhtiön mukaan usein vaikea ennustaa.

talous
Kuvassa Olvin Angry Birds virvoitusjuomatölkkejä.
Antti Karhunen / Yle

Iisalmelainen panimo- ja juomakonserni Olvi uskoo, että Angry Birds -limonadit pysyvät yhtiön virvoitusjuomamyynnin vetonaulana vielä vuosia tuntuvasti hiljentyneestä myynnistä huolimatta. Olvi alkoi suunnitella yhteistyötä peliyhtiö Rovion kanssa vuonna 2011 ja "vihaisten lintujen" limonadijuomat tulivat myyntiin keväällä 2012.

Uudet tuotteet otettiin avosylin vastaan etenkin Venäjällä ja Olvin vienti ja verovapaa myynti nousivatkin alkuvuonna 2013 peräti 15,5 miljoonaan litraan, kun vuotta aiemmin luku oli 3,3 miljoonaa litraa. Myynnin kasvu selittyi etenkin Angry Birds -limonadien kysynnällä Venäjällä.

Viime viikolla Olvi kuitenkin kertoi osavuosikatsauksessaan, että tämän vuoden tammi-kesäkuun vienti ja verovapaa myynti olivat enää 4,7 miljoonaa litraa. Suurin osa viennin supistumisesta johtui Venäjälle suuntautuneen viennin pysähtymisestä.

Viennin vähentymiseen vaikutti myös Venäjän ruplan heikkeneminen, mikä on nostanut tuontielintarvikkeiden hintoja Venäjällä. Myynnin vähentyminen ei ole tiennyt irtisanomisia Iisalmessa, mutta kausityöntekijöitä on ollut viime vuotta vähemmän.

"Ei ole tulossa uutta hahmoa"

Olvi vie Angry Birds -limonadeja noin kahteenkymmeneen maahan ja uusia maita on markkinointijohtaja Olli Heikkilän mukaan tulossa vielä lisää.

Ei ole tulossa mitään uutta hahmoa, ei pelien kautta tai tv-maailmasta, joka olisi edes lähellä uhata Angry Birdsiä.

Olli Heikkilä

Heikkilä sanoo, että yhtiö uskoo yhä vihaisten lintujen vetovoimaan, vaikka vastaavaa "hypeä" tuskin on enää odotettavissa. Olvi seuraa erilaisia lisenssituotteita paljon, ja Heikkilän mielestä mikään muu brändi ei yllä lähelläkään Angry Birdsiä.

– Ei ole tulossa mitään uutta hahmoa, ei pelien kautta tai tv-maailmasta, joka olisi edes lähellä uhata Angry Birdsiä. Pitää muistaa, että juomien kysyntä Venäjällä alkuvuodesta 2013 oli todella raisua. Silloin puhuttiin useista miljoonista litroista. Uskomme kuitenkin, että näitä tuotteita myydään vielä kolmen, jopa kymmenen vuoden päästä, Heikkilä sanoo.

Angry Birds -juomat eivät suinkaan ole Olvin ainoita lisenssituotteita, mutta yhtiön mukaan harvan lisenssituotteen taru jatkuu yhtä pitkään. Esimerkiksi suositun viihdeohjelman mukaan nimetty Putous-limonadi ei todennäköisesti ole enää markkinoilla ensi kesänä.

– Jokainenhan toivoo, että tuote jäisi henkiin, mutta se on etukäteen vaikea tietää. Mutta mietitäänpä vaikka Iittalan Muumi-sarjaa, ne ovat olleet kaupoissa jo 25 vuotta ja porskuttavat yhä hyvin.