1. yle.fi
  2. Uutiset

Ilmailuviranomaiset eivät usko tuhkakaaoksen toistuvan

Moni asia on mennyt eteenpäin sen jälkeen, kun Eyjafjallajökull-tulivuori aiheutti lentokaaoksen Euroopassa. Eurooppa on saanut yhtenäiset ohjeet tuhkapilven varalta.

Ulkomaat
Bardarbunga-tulivuori 16. elokuuta.
Bardarbunga-tulivuori 16. elokuuta.Reuters

Uutiset Islannin Bardarbunga-tulivuoren mahdollisesta purkautumisesta on tuonut monen mieleen vuoden 2010 tapahtumat. Tuolloin Eyjafjallajökull-tulivuoren purkautuminen ja siitä lentänyt tuhkapilvi synnytti Euroopan laajuisen lentokaaoksen. Miljoonat matkustajat jäivät päiväkausiksi jumiin eri puolilla Eurooppaa.

Voisiko sellainen toistua?

Suomessa lentoliikenteen turvallisuutta seuraa Trafi. Sen ilmailujohtaja Pekka Henttu sanoo, että samanlaista kaaosta ei nyt ole odotettavissa.

– Vuoden 2010 tapahtumista on opittu valtavasti. On kehitetty yhteiset eurooppalaiset menettelytavat sille, miten toimitaan vastaavassa tilanteessa. Tämä koskee ilmatilaa hallitsevia viranomaisia ja lentoyhtiöitä, sanoo Henttu.

Hän kertoo, että Trafi seuraa Islannin tilannetta tarkkaan. Tämä merkitsee, että mahdollinen tulivuorenpurkaus ei tule yllätyksenä. Jos purkaus synnyttäisi sakean tuhkapilven, sen liikkeitä kyettäisiin nyt seuraamaan. Ennustekarttojen pohjalta voitaisiin suunnitella lentoreitit.

Pienessä tuhkassakin voisi nyt lentää

Kartta Islannin tulivuoren sijainnista.
Yle Uutisgrafiikka

Vuonna 2010 ei ollut tietoa siitä, voiko tuhkassa lentää. Niinpä lentäminen kiellettiin heti, jos ilmassa oli vähänkin tuhkaa.

Nykytiedon mukaan pienessä tuhkassakin voisi lentää, sanoo Henttu.

– Meillä on viitteelliset arvot, joiden mukaan toimitaan yhteismitallisesti Euroopassa, ja pitkälti muuallakin.

Henttu kertoo, että raja-arvot ovat syntyneet konsultaatioista moottorinvalmistajien ja turvallisuusviranomaisten välillä. – Raja-arvot eivät kuitenkaan ole ehdottomia, vaan ratkaisut tehdään tapaus kerrallaan, painottaa Henttu.

Neljän vuoden takaisen kaaoksen jälkeen moni muukin asia on muuttunut. Tietojärjestelmiä, ennusteiden seurantaa sekä yhteistyötä on parannettu. Eurooppaan on perustettu kriisienhallintaelin EACCC, joka toimii Brysselissä. Myös yhteisiä kriisiharjoituksia on pidetty.

Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu onkin melko varma, että vuoden 2010 tapahtumat eivät pääse toistumaan.

– Toki luonnonilmiöihin voi liittyä ennalta-arvaamattomia tekijöitä.

Lue seuraavaksi