1. yle.fi
  2. Uutiset

Otava pyritään saamaan pian myös Kuutsaloon ja Kaunissaareen

Pitkään odotettu uusi yhteysalus Otava aloitti liikennöinnin Kotkan ja Pyhtään saaristossa vajaa viikko sitten. Kaunissaaren ja Kuutsalon asukkaat joutuivat kuitenkin pettymään, sillä alus ei liikennöi näihin saariin. Hurjimmissa huhuissa koko alusta oltaisiin siirtämässä pois Kymenlaaksosta.

Kuutsalo, Kotka
Uusi yhteysalus Otava Kotkassa.
Yle / Juha Korhonen

Pitkään odotettu uusi yhteysalus Otava aloitti liikennöinnin Kotkan ja Pyhtään saaristossa vajaa viikko sitten. Kaunissaaren ja Kuutsalon asukkaat ja mökkiläiset joutuivat kuitenkin pettymään, sillä alus ei ainakaan alkuvaiheessa liikennöi näihin saariin. Otava on liian iso Kaunissaaren satamaan ja Kuutsaloon liikennöintiin merivesi on liian matalalla.

Kaunissaaren kyläkaupan kauppias Ville Laakso kertoo, että kaunissaarelaisia Otavan vaikeudet mahtua satamaan eivät yllättäneet. Lähinnä ihmetystä herätti se, että alusta edes yritettiin saada mahtumaan sinne.

– Surkeaa, että on uusi ja hieno alus, ja siitä jäädään paitsi, Laakso toteaa.

Laakso jatkaa, että tilanne on kuitenkin hyvä verrattuna esimerkiksi 80-lukuun, jolloin liikenne saariin oli Laakson mukaan hyvin epäsäännöllistä.

– Me saarelaiset olemme vähään tyytyväisiä. On hyvä, että edes joku alus kulkee, Laakso sanoo.

Uusi alus reilusti isompi

Laakso kertoo, että saarella oleva laituri on hyvä, mutta sen edusta on liian ahdas ison aluksen kääntyä. Laakson mielestä ainoa keino, jolla satamaan saataisiin lisää tilaa, olisi aallonmurtajan muodon muuttaminen. Se taas ei onnistuisi aivan pikkurahalla. Otava on noin 11 metriä pidempi kuin Kaunissaareen nyt liikennöivä Tekla 1.

Laakson mukaan ratkaisuksi on ehdotettu vierasvenesataman pienentämistä, jotta Otavalle saataisiin tilaa. Laaksolle sellainen ratkaisu ei kuinkaan käy, koska venepaikkoja on muutenkin vähän ja veneturistit tuovat monelle saaren yrittäjälle elantoa.

Kuutsalo-seuran puheenjohtaja Matti Sulinin mielestä saariston lauttaliikenteen järjestämistä voi jo sanoa farssiksi. Sulin kertoo, että Kuutsalon väylää ruopattiin viime kesänä, mutta nyt siellä ei kuitenkaan ole riittävästi vettä uudelle alukselle. Sulin korostaa, että ongelmat eivät johdu lauttayhtiöstä.

Ratkaisuja pohditaan Turussa

Saaristoliikenteen hoito on Suomessa keskitetty Varsinais-Suomen ELY-keskukseen Turkuun. ELY-keskuksen saaristoliikenteen hankinnan asiantuntija Tapani Jaakkola kertoo, että parhaillaan koetetaan selvittää yhdessä varustamon kanssa, miten Otava saataisiin liikennöimään myös Kuutsaloon ja Kaunissaareen. Jaakkola ei kuitenkaan pysty kertomaan, milloin ratkaisut ovat selvillä. Eri ratkaisujen hinta ja mahdollinen maksaja pyritään kuitenkin selvittämään mahdollisimman pian.

Hurjimmissa huhuissa koko alusta oltaisiin siirtämässä pois Kymenlaaksosta. Jaakkola sanoo painokkaasti, että Otavaa ei olla siirtämässä pois Kotkan ja Pyhtään saaristoliikenteestä.

– Monenlaista huhua liikkuu, mutta Otavaa ei olla siirtämässä mihinkään, Jaakkola toteaa.

Jaakkola kertoo, että Otavaa tarvitaan nimenomaan Kymenlaakson rannikolla muun muassa sen öljyntorjuntavalmiuden vuoksi.

Teklasta kymmenen vuoden sopimus

Myös Suomen lauttaliikenne Oy:n turvallisuus- ja liikennejohtaja Veijo Hiukka toteaa, että Otava pysyy Kotkan ja Pyhtään liikenteessä.

– Laiva on siellä sopimuksen mukaan sen kymmenen vuotta, Hiukka toteaa.

Hiukka kertoo, että heillä on tavoitteena saada Otava liikennöimään myös Kuutsaloon ja Kaunissaareen.

– Kuutsalossa ei pitäisi normaalilla vedellä olla mitään ongelmaan nytkään. Kaunissaaren sataman vaatii vielä joitain parannuksia, Hiukka toteaa.

Tällä hetkellä Kymen Saaristoliikenteen Tekla 1 hoitaa liikennöinnin Kotkan Kuusisesta Kuutsaloon ja Kaunissaareen ja Suomen lauttaliikenteen Otava Kuusisesta Haapasaareen ja Kirkonmaalle. Suomen lauttaliikenteellä on kymmenen vuoden sopimus Teklan käytöstä Otavan vara-aluksena Kymen Saaristoliikenteen kanssa.

– Liikenne hoidetaan sopimuksen mukaan. Sillä ei ole väliä, minkä värinen alus on, Hiukka toteaa.

Lue seuraavaksi