Digimusiikki ohitti levymyynnin

Digitaalisten musiikkipalvelujen osuus oli alkuvuonna jo 58 prosenttia. Musiikin kokonaismyynti kuitenkin laski.

kulttuuri
Mies kuuntelee musiikkia kuulokkeilla.
Bas Bogaerts / EPA

Digitaaliset musiikkipalvelut kaappasivat Suomessa jo 58 prosenttia markkinoista vuoden 2014 ensimmäisellä puoliskolla.

Musiikin kokonaismyynti kuitenkin laski alkuvuodesta. Lasku johtuu pääasiassa CD- ja DVD-levyjen myynnin pienenemisestä. Äänitteiden latauskauppakin on ollut laskusuhdanteista jo muutaman vuoden.

Musiikkituottajat – IFPI Finlandin keräämien tietojen mukaan digitaalisen myynnin kasvu johtui pääasiassa suoratoistopalvelujen lisääntyneestä suosiosta. Mukana tilastoissa oli ensi kertaa myös videoiden suoratoistopalvelu YouTube.

Suomessa ostetaan tästä huolimatta yhä paljon CD-levyjä ja muita fyysisiä äänitteitä. Fyysisten äänitteiden osuus markkinoista on yhä suurempi täällä kuin esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa.

Vinyylinostalgia vetoaa

Myös vinyylilevyt jatkavat paluutaan. Musiikkidiggareiden harrastamat vinyylilevyt ovat yhä pop. Vinyylien myynti kasvoi vuoden alussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 52 prosenttia.

Vinyylistä ei kuitenkaan ole levykaupan pelastajaksi, sillä niiden osuus kokonaismyynnistä on niin pieni. Vinyylejä myytiin viime vuonna runsaat 70 000 kappaletta, kun taas CD-levymyynti on vajaan neljän miljoonan kappaleen luokkaa.

Suomalaiset haluavat lisää musiikkia

Musiikkituottajien Tutkimusyhtiö Consumer Compass – Kuluttajatieto Oy:llä teettämästä tutkimuksesta käy ilmi, että suomalaiset olisivat valmiita kuuntelemaan enemmänkin musiikkia, jos sitä olisi helposti saatavilla.

Tutkimuksessa mukana olleiden 16–54-vuotiaiden keskuudessa musiikkia haluttaisiin lisää kaikissa ikäryhmissä.

Tärkein musiikinkuuntelulaite vastaajien keskuudessa oli auton soitin. Kyselyyn vastanneet toivoivatkin voivansa kuunnella autossa kohdennettuja ja personoitavia radiopalveluja tai mahdollisuutta käyttää internetin musiikkipalveluita autossa.

Vastaajien mukaan musiikkia kuunneltaisiin enemmän, jos kuuntelua helpottavia tietokoneen, älypuhelimen ja musiikkipalveluiden yhdistäviä paketteja olisi enemmän tarjolla.

Suoratoistopalveluiden käytössä kasvunvaraa

Musiikkituottajien teettämästä tutkimuksesta käy ilmi myös se, että digitaalisilla musiikkipalveluilla on Suomessa paljon kasvupotentiaalia. Liki 70 prosenttia vastaajista kertoi, ettei ole vielä kokeillut maksullisia musiikin suoratoistopalveluita.

Suoratoistoa kokeilleet sen sijaan ovat yleensä palveluihin tyytyväisiä. Suoratoistopalveluiden, kuten Spotifyn ja Deezerin, käyttäjät eivät välttämättä lopeta muuta musiikin kuluttamista ja ostamista. Samat aktiivit ostavat myös ladattavia äänitteitä sekä CD- ja vinyylilevyjä. Samat ihmiset kuuntelevat myös paljon radiota.