Soklin radasta odotetaan päätöstä viikon päästä

Hallituksen ensi viikon budjettineuvotteluihin on ladattu paljon odotuksia uusista liikennehankkeista. Yhtenä liikenneministeriön hankkeena on Soklin kaivoksen liikenneyhteydet Savukosken kunnassa. Tiukka rahatilanne vaatii hallitukselta tarkkaa harkintaa.

Kotimaa
Soklin kaivoshanke sijaitsee Savukoskella. Se vaatisii joko tie- tai ratainvestointeja.
Soklin kaivoshanke sijaitsee Savukoskella. Se vaatisii joko tie- tai ratainvestointeja.Yle Uutisgrafiikka

Savukosken Soklin kaivoshankeen liikennerahoitus ratkennee hallituksen ensi viikon budjettiriihessä. Liikenneministeri Paula Risikko (kok.) kannattaa hanketta ja vie asiaa eteenpäin.

Liikenne- ja viestintäministeriö kannattaa valtion osallistumista kaivoshankkeen liikenneinvestointeihin sen myönteisten talous- ja työllisyysvaikutusten takia. Valtion osallistumisesta hankkeeseen keskustellaan ennen riihtä useassa työryhmässä, mutta hanketta koskeva päätös tehdään vasta viikon päästä. Avoinna on edelleen kysymys siitä kuljetetaanko Soklin fosfaattia rautateillä vai rekoilla.

Sokli ja ministeriön muut esittämät aloitusrahaa vaativat hankkeet käydään läpi liikennepoliittisessa ministerityöryhmässä, joka valmistelee päätökset ensi viikolle. Käynnissä olevien hankkeiden rahoituksen lisäksi uutta rahaa tarvitaan satoja miljoonia. Näiden lisäksi kallein Soklin vaihtoehto maksaa valtiolle 200 miljoonaa euroa. Rahalla saadaan rata Savukoskelta Sallaan. Esillä on myös maantien rakentaminen kaivokselle, jonka hintalappu valtiolle on arviolta 50 miljoonaa euroa.

Kaivosta on suunniteltu ratainvestointina, mutta valtion tiukan rahatilanteen takia rahoitus on auki budjettiriiheen saakka. Maantiellä ei pysty kuljettamaan niin paljon fosfaattia kuin radalla.

Riihessä arvioidaan liikennehankkeiden työllistämis- ja muiden vaikutusten lisäksi heikentyneen talousennusteen vaikutukset valtion rahoitustilanteeseen. Liikenneministeri Paula Risikon mukaan Sokli ja toinen valtion rahoitusta vaativa Äänekosken biosellutehdas eivät kilpaile keskenään jos ministeriö joutuu valitsemaan rahoituskohteita. Metsä Groupin tehdas Äänekoskella vaatii 70 miljoonan liikenneinvestoinnit.

Soklin liikennehankkeella saataisiin liikkeelle kokonaisuudessaan töitä arviolta 1500 ihmiselle. Kaivoksen rakentaminen sinänsä työllistää vajaat 400 työntekijää.