Pienten koululaisten aamutoiminnalle tarvetta – usein retuperällä

Vain joka viides kunta järjesti viime vuonna koululaisille aamutoimintaa ennen varsinaisen koulupäivän alkua. Etenkin myöhäisinä kouluaamuina varsinkin eka- ja tokaluokkalaisten perheissä olisi tarve laajemmalle aamutoiminnalle. Sipoossa aamutoiminta mahdollistaa vanhempien työssäkäynnin Helsingissä.

Kotimaa
Lapsia aamuleikeissä.
Sipoossa aamutoimintaa on järjestetty yli kymmenen vuoden ajan.Yle

Sipoonlahden koulussa aamutoimintaa on järjestetty yli kymmenen vuoden ajan, ja nykyään aamutoimintaa löytyy noin puolesta Sipoon kouluja. Sipoo on poikkeus aamutoiminnan kuntakartalla, sillä viime vuonna vain joka viides kunta järjesti koululaisille aamutoimintaa.

– Eniten tuntuu, että se vaatii tahtoa ja oikeita henkilöitä. Jos koulu päättää, että tähän ryhdytään, saadaan homma sujumaan, sanoo Sipoon aamu- ja iltapäivätoiminnan koordinaattori Minna Hyvärinen.

Monen kunnan kohdalla kysymys on kustannuksista: aamutoimintaan vaaditaan työntekijä ja tilat. Lisäksi aamutoiminnan vetäjän työaikojen järjestäminen voi olla hankalaa. Työpäivästä tulee helposti pirstaleinen, kun ohjaaja on ensin aamutoiminnassa, lähtee sitten muutamaksi tunniksi kotiin ja tulee sen jälkeen ohjaamaan iltapäivätoimintaa. Myös pienet osallistujamäärät saattavat muodostua kunnissa kynnyskysymykseksi, kun aamutoiminnan järjestämistä mietitään.

Aamu- ja iltapäivätoimintaan on mahdollista saada valtionavustusta. Käytännössä pelkässä aamutoiminnassa valtionosuuden vaatimia tunteja on kuitenkin hankala saada täyteen, ja moni kunta joutuu rahoittamaan aamutoiminnan itse.

Sipoossa aamu- ja iltapäivätoimintaa vetävät osin samat työntekijät, ja esimerkiksi Sipoonlahden koulussa yksi luokka on varattu vain aamu- ja iltapäivätoiminnan käyttöön. Aamutoiminnan kulut katetaan 15–25 euron osallistumismaksulla.

– Vanhemmat ovat sanoneet, etteivät voisi melkeinpä käydä töissä ilman meidän toimintaamme. Aamulla pitäisi koko ajan soitella lapselle, että oletko lähtenyt, muistitko syödä, laita ovi lukkoon, pääsitkö kouluun. Kyllä tämä on ihan korvaamatonta, Hyvärinen toteaa.

Iltapäivätoimintaa on lähes joka kunnassa

Aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestäminen ei ole pakollista. Kolmea pientä kuntaa lukuunottamatta iltapäivätoimintaa oli viime vuonna tarjolla joka kunnassa. Siinä missä iltapäivätoiminta on vakiintunut osaksi koulujen arkea, ei aamutoiminnalle ole kunnissa samanlaisia valmiita toimintamalleja. Opetushallituksen erityissuunnittelija Riitta Rajala muistuttaa, että aamutoiminta voi olla vapaamuotoistakin.

– Aamutoiminta on yleensä hyvin vapaata. Iltapäivätoiminnassa painottuvat harrastukset, välipala ja läksyt.

Sipoonlahden koulun aamutoiminnassa leikitään, luetaan, pelataan ja piirretään. Lapsilla on myös mahdollisuus syödä aamun aikana aamupala. Toiminta alkaa seitsemältä ja päättyy kymmeneltä. Kun ensimmäiset oppitunnit alkavat puoli yhdeksältä, pitää ohjaaja huolen siitä, että lapset muistavat mennä oppitunneille.

– Jos aamutoimintaa ei olisi, olisin kotona ja sanoisin isälle ja äidille, että minä jään tänne, kun ei ole aamutoimintaa. Sitten lukitsisin oven ja lähtisin bussilla itsekseni kouluun, pohtii tokaluokkalainen Aino Antikainen.

Ekaluokkalaisen Millan äiti Miia Kinnunen sanoo, että ilman aamutoimintaa perheen olisi hankala asua Sipoossa.

– Ilman aamutoimintaa meidän olisi haasteellisempaa asua maaseudun rauhassa, mitä me arvostamme tosi paljon. Nyt meillä on mahdollisuus asua täällä ja käydä kuitenkin Helsingissä töissä.