Huippuarkkitehdit laittoivat Hämeenlinnan uusiksi: väriä ja puutarhoja seiniin ja moottoritien tuore kate piiloon

Kansainvälinen arkkitehtiryhmä seikkaili viikon päivät Hämeenlinnassa ja hämmästeli hiljentynyttä keskustaa. Ryhmä puhaltaisi henkeä kaupunkiin työntämällä autot ahtaammalle ja luomalla viherkaistoja. Taloja voisi maalata Albanian tyyliin ja laittaa juuri valmistunut moottoritien kate piiloon lasikennoston alle.

Hämeenlinna
Havainnekuva Hämeentieltä
Hämeenlinnan rautatieasemalle kulkiessa voisi ohittaa näinkin värikkään kerrostalojen seinäsuoran, johon mallia on haettu Albanian Tiranasta.

Hämeenlinna voisi vahvistaa vielä nykyistäkin enemmän vehreyttään ja yhteyttä veteen ja luontoon. Näihin johtopäätöksiin päätyi kansainvälinen huippuarkkitehtiryhmä, joka viikon ajan polkupyöräili ja kiersi Hämeenlinnaa.

Italialaisen Simone Gobberin, tanskalaisen Ulrik Larssenin ja espanjalaisen Beatriz Asensio Rubion pääviesti on, että Hämeenlinnassa etusijalle on asetettava ihmiset eivätkä autot. Asukkaita olisi myös kuultava nykyistä enemmän.

Arkkitehdit kuuluvat yhdyskuntasuunnittelun Urbego-työryhmään, joka on aiemmin tehnyt suunnitelmia Lontooseen, Venetsiaan, Göteborgiin, Pariisiin ja Rio de Janeiroon.

Hämeenlinnan hiljainen keskusta hämmästytti

Arkkitehtien ideoiden mukaan Hämeenlinnan lässähtänyttä ja vieraiden silmissäkin väsynyttä ja hiljaista keskustaa voisi osin puhaltaa uudelleen henkiin lisäämällä rohkeasti vehreyttä aivan ydinkeskustaan. Talojen katoille voisi pienellä vaivalla saada puutarhoja. Kerrostalojen tylsiä seiniä voisi myös elävöittää helposti.

Kuten Hämeenlinnassa on jo aiemmin pähkäilty, kannattaisi kävelykatu Reska kattaa.

Erityisesti seuraavat ajatukset ilahduttivat myös arkkitehtiryhmän vastaavaa vetäjää, yliopistolehtori Tuomas Ilmavirtaa Aalto-yliopistosta.

– Leveiden katujen muuttaminen osin puistoiksi ja kaupunkiviljelmiksi sekä kattojen ja seinien muuttaminen viherseiniksi ja katoiksi. Ne ovat helposti tehtävissä, mutta voivat tuoda suuren muutoksen kaupunkiin, listaa Ilmavirta.

– Arkkitehdit rakensivat Hämeenlinnaan kahta vaihtoehtoista päävisiota. Toisessa kaupungin keskusta hajaantuu edelleen, kuten nyt on käynyt Tiiriön ja Verkatehtaan kohdalla. Keskustasta tulisikin vain asuinalue, Ilmavirta paketoi.

Toinen visio pyrki siirtämään painopistettä taas takaisin vanhaan keskustaan.

– Jälkimmäinen visio tuntuisi mielenkiintoisemmalta, tässä kaupungissa vahva keskusta olisi voimavara.

Kaupungin portit: moottoritien kate ja Hämeentie

Ensimmäisessä hajautetun keskustan versiossa nousi esiin kaksi sisääntuloväylää: moottoritie ja sen kate sekä rautatieasemalta johtava Hämeentie. Ne toimivat kaupungin portteina, siksi niiden ulkonäköön kannattaisi satsata.

Goodmanin ulkonäköä visionäärit parantaisivat läpinäkyvällä kennostokatolla. Hämeentien kerrostalosuoraa taas railakkailla ja värikkäillä maalauksilla, joiden ideat on napattu Adrianmeren rannoilta.

Hämeenlinnassa on parhaillaan samaan aikaan kehitteillä useitakin suuria hankkeita, siksi vieraiden arkkitehtien ajatukset osuivat oikeaan saumaan.

– Vastapainoksi pitäisi nyt saada enemmän pienen mittakaavan kehitystä, enemmän luontoa keskustaan ja asukkaat mukaan luomaan sitä. Ilmavirta kehoittaa.

Arkkitehdit kritisoivat sitä, että Hämeenlinnan tehty liiaksi autojen ehdoilla. Pyöräilyä voisi edistää kohtuukustannuksin.

Hämeenlinnan yleisilme oli Urbego-ryhmän mielestä tylsän harmaa, Tiiriön ostokeskittymä kaikkea muuta kuin paratiisi ja uunituore Goodman-kauppakeskus moottoritien päällä mielikuvitukseton laatikkorykelmä.