Ryppyotsainen treenaaminen ei johda mihinkään

Liikunnan harrastajan kannattaa tehdä monipuolisti eri asioita. Kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin kuuluu liikkuminen, syöminen ja oman kropan kuunteleminen.

kuntoliikunta
Mika Kankainen
Päivi Annala / Yle

Itsensä liikuttaminen on yhä isompi kokonaisuus. Treeni, ravinto ja lepo ovat liikunnanohjaaja Mika Kankaisen teesit. Hän puhuu monipuolisen treenaamisen puolesta, ei jäädä yhden asian suorittamiseen.

Kovassakin treenaamisessa on tärkeä tiedostaa leposyke, joka ohjaa mitä kannattaa tehdä. Oman kehon tuntemus ja kuuntelu on tärkein osa liikunnan kokonaisuutta.

Liikkumisen tueksi löytyy laitteita, jotka seuraavat kehitystä ja palautumista. Kankaisen mukaan ne ovat hyviä apuvälineitä, kunhan muistaa, että ei treenaa niiden ehdoilla.

– Omaa kroppaa pitää kuunnella. Mittari on tietokone, jolla ei ole ajatuksia eikä tunteita.

– Kokonaisvaltainen hyvinvointi on sitä että me liikutaan, syödään ja voidaan hyvin. Se, että oppii tuntemaan oman kehonsa, on todellinen hyvinvoinnin mittari, Kankainen kuvailee.

Yhteen lajiin ei kannata jumittaa

Liikkujan kannattaa huomioida monipuolinen tekeminen. Mika Kankaisen mukaan yksipuolinen treeni muuttuu helposti ongelmaksi.

– Monipuolisuus ajaa meitä eteenpäin kehittyäksemme. Jos me pysymme vain yhdessä tietynlaisessa treenitavassa, tai tehdään pelkästään vaan juoksua, siinä tulee seinä vastaan.

– Eihän pituushyppääjäkään tee pelkästään pituushyppyä.

Monipuolinen hyvä ruokavalio yleensä riittää tavalliselle kuntoilijalle.

Mika Kankainen

Jokin vastapainopari olisi siis hyvä löytyä omalle liikkumiselle. Esimerkiksi kuntosalilta löytyy vaihtoehtoja.

– Jokainen tarvitsee sitä, että vahvistaa tukilihaksistoa. Juoksijat eritoten, koska selkä on kovilla juoksussa. Kannattaa siis treenata syviä lihaksia, vatsaa ja selkää.

Ryppyotsainen treeni ei tuo tuloksia

Mika Kankaisen mukaan valtaosa liikkujista osaa antaa sopivan painoarvon liikuntaharrastukselle ja ymmärtää sen olevan yksi osa elämää. Joskus kuitenkin törmää myös niin sanottuihin fanaatikkoihin.

– Harrastus ohjaa kaikkea heidän elämässään. Silloin pitää miettiä, onko se oikeasti niin tärkeää.

– Sellainen ihminen pitää saada näkemään, ettei tekemisessä ole järkeä. Jos vaikka lepäisi tämän viikon, niin ensi viikolla voisi mennä paremmin.

– Pakkomielteiset treenaajat ovat kuitenkin marginaalissa. Näkee, että he eivät voi hyvin. Heillä on ryppyotsainen näkemys kaikkeen.

Liikkujan pitää muistaa syödä

– Sitä tapahtuu tosi paljon, että aloitetaan liikunta ja jätetään syömiset sikseen.

Kankainen hämmästelee edelleen sitkeänä elävää käsitystä syömättä jättämisen laihduttavasta vaikutuksesta. Pitäähän se tietysti paikkansa, tiettyyn pisteeseen asti.

– Jos on tavoite pudottaa painoa, niin kannattaa palkata ammattitaitoinen personal trainer, tai joku ammattitaitoinen ihminen valmentamaan.

Nykyään on suosittua kytkeä erilaiset palautusjuomat ja proteiinipatukat osaksi jaksamista ja liikkumista.

– Itse olen melkoinen suurkuluttaja kaikenlaisille lisäravinteille. Normaali kuntoilija ei niitä välttämättä tarvitse. Proteiinilisä on hyvä, jos tuntuu, ettei saa ruuasta riittävästi proteiinia.

– Monipuolinen hyvä ruokavalio yleensä riittää tavalliselle kuntoilijalle, Kankainen napauttaa lopuksi.