Vanha lentokone voi päätyä vaikka juomatölkiksi

Lentoyhtiö Finnair uusii lentokoneitaan: vanhoja Boeing 757 -koneita vaihdetaan nykyaikaisempiin Airbus 321 Sharkleteihin. Vanhat koneet voivat päätyä esimerkiksi virvoitusjuomatölkin raaka-aineeksi.

ilmiöt
Finnairin kone kentällä.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Kaupallisessa matkustajaliikenteessä toimivan lentokoneen tyypillinen käyttöikä on noin 25 vuotta. Matkustajaliikenteestä poistamisen jälkeen koneen elinkaari voi jatkua varsin monella tavalla. – Käytöstä poistamisen jälkeen koneita voidaan esimerkiksi vuokrata toiselle lentoyhtiölle tai muille toimijoille, palauttaa takaisin omistajalleen vuokrasopimuksen päätyttyä tai muuttaa koneen käyttötarkoitusta. Aikoinaan esimerkiksi kaksi Finnairilla matkustajakäytössä ollutta MD11-konetta muutettiin rahtilentokoneiksi. Matkustajalentoliikenteessä ne eivät olleet enää ekonomisesti kannattavia, kertoo Finnair Aircraft Finance Oy:n toimitusjohtaja Riku Aho.

Kyseessä on Finnairin lentokalustoa hallinnoiva Finnairin kokonaan omistama tytäryhtiö. Ahon mukaan esimerkiksi Finnairin käytöstä poistuvat Boeing 757 –koneet olivat Finnairilla vuokralla ja palautettiin nyt takaisin omistajalleen. Finnairin lentokonelaivaston keski-ikä on tällä hetkellä hieman alle 10 vuotta.

Lentokoneiden hautausmaa

Jossain vaiheessa tulee eteen kuitenkin tilanne, jolloin kone on ihan oikeasti elinkaarensa päässä. Mitä silloin tehdään?

– Kun koneella on niin sanotusti tunnit täynnä, kone puretaan ja kierrätetään, Aho kertoo.
Koneista irrotetaan kaikki myytäväksi kelpaava, kuten laskutelineet, moottorit, tietokoneet, apulaitteet, pumput, mahdollisesti myös istuimet ja keittiöt. Kaikki muu jäljelle jäävä alumiini kierrätetään. Niin sanottuja lentokoneiden hautausmaita tai eläkekoteja on Ahon tietojen mukaan Euroopassa ainakin Portugalissa, Italiassa, Espanjassa ja Englannissa.
– Ehkä ne kuuluisimmat ovat kuitenkin Yhdysvalloissa aavikoilla Arizonassa ja Kaliforniassa, jossa ilma on kuivaa ja ilmasto tällaiselle säilytykselle on suotuisa.

Juomatölkin materiaaliksi

Vanha lentokoneen runko voi uusiokäytön myötä päätyä vaikkapa virvoitusjuomatölkin materiaaliksi. – Tämä on hyvin mahdollista, jopa todennäköistä, Aho sanoo.
Kun kaikki kierrätettäväksi kelpaava on poistettu, lentokoneesta jää jäljelle valtava määrä alumiinia, joka sulatetaan ja kierrätetään.

Voiko siis kaupasta ostettu limsatölkki olla pala vanhaa Finnairin koneen runkoa?

– Sitä on mahdotonta tarkalleen sanoa, teoriassa näin voi toki käydä.