Aloitteleva bändi voi nousta kellarista maailmalle parilla klikkauksella

Sosiaalisen median hallinta on nykyään olennainen osa artistin ammattitaitoa. Vaikeinta on erottua massasta, kun omia tekeleitään voi ladata verkkoon kuka tahansa. Musiikkibisneksen konkarin mielestä Youtube on Spotifytakin merkittävämpi kanava tavoittaa suuret yleisöt.

kulttuuri
Spotify musiikkipalvelu verkossa
Miki Wallenius / Yle

Sosiaalisen median hallinnasta on tullut elintärkeä asia laulajille ja bändeille. Yksikään artisti – iso tai pieni – ei tule toimeen ilman sosiaalista mediaa.

Ennen bändit ja laulajat tekivät studiossa demokasetin, joka lähetettiin levy-yhtiöihin levytyssopimuksen toivossa, samalla kun yritettiin saada mahdollisimman paljon nimeä keikkailemalla.

Nykyään itsensä markkinoiminen levy-yhtiöille tapahtuu esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Aloitteleva artisti ei tarvitse välttämättä edes kotisivuja vaan esimerkiksi Facebook riittää.

Samalla alustalla voi julkaista videoita ja äänitteitä, jotka voi laittaa myös videoiden suoratoistopalveluun Youtubeen, jonka merkitys kasvaa koko ajan.

Sara Maria ja sata miljoonaa muuta

YouTuben suuri tarjonta ja yleisö tuovat sekä suuria mahdollisuuksia että haasteita. Kaikille yrittäjille ei käy yhtä hyvin kuin Sara Maria Forsbergille, joka sai YouTube-videoidensa ansiosta luotua uran USA:ssa.

Musiikkibisneksessä vuosikymmeniä toiminut Martti Heikkinen pitää juuri Youtubea tärkeänä kanavana nousta esille.

Bändin myymisessä siitä on iso apu, koska vastapuoli näkee videoista, millaisesta artistista on kyse.

Martti Heikkinen

– Se on kaikista suurin, isompi kuin Spotify. Artistiemme suosituimmilla videoilla voi olla pari miljoonaa klikkausta, mikä on iso juttu pienelle levy-yhtiölle, toteaa muun muassa Texicalli Recordsia luotsaava ja musiikin jakelusta Töölön Musiikkitukussa vastaava Heikkinen.

Vielä pari vuosikymmentä sitten suomalaisia bändejä vietiin maailmalle perinteiseen malliin. Keikkoja sekä kiertueita tehtiin ruokapalkalla ja jopa omalla kustannuksella, ja toivottiin sanan kiirivän.

Välillä tärppäsikin, kuten Laika & the Cosmonautsin kohdalla, joka nousi surf-musiikin kulttinimeksi ympäri maailmaa ennen internet-aikakautta.

Nykyään artisti voi käyttää sosiaalista mediaa ja esimerkiksi Youtubea käyntikorttinaan.

– Tämä toimii ainakin osittain. Bändin myymisessä siitä on iso apu, koska vastapuoli näkee videoista, millaisesta artistista on kyse. Samalla voi päätellä aika paljon yhtyeen suosiosta ja näkee, millaista palautetta artisti saa yleisöltään, luettelee Heikkinen.

Vaikeinta on erottua massasta. Ratkaisuksi on löytynyt boostaus, eli maksulliset palvelut, joilla voi ostaa lisää näkyvyyttä.

– Sekä Spotify että iTunes ovat musiikin julkaisun kannalta melko monimutkaisia, sillä joka maassa on omat tekijänoikeuskäytäntönsä. Siksi tarvitaan isoja tekijöitä, jotka neuvottelevat asioista eri maiden edustajien kanssa. Tällaisia tahoja on maailmassa muutamia kymmeniä. Kaltaisemme levy-yhtiö on niiden asiakas, koska meillä ei ole mahdollisuuksia neuvotella tekijänoikeuksista joka maan kanssa erikseen, selvittää Heikkinen.

Sam & the Zombies luottaa uuteen ja vanhaan

Lahtelainen Sam & the Zombies on juuri julkaissut kuusi surf- ja garagerock-kappaletta sisältävän EP:nsä vinyylinä. Yhtyeen vetäjän Sami Huotilaisen ylpeästä hymystä voi päätellä, että kyse on tärkeästä eleestä.

– Olen sitä sukupolvea, joka on tottunut käsittelemään levyjä, CD:tä ja vinyylejä, joten tämä on iso asia.

Sami Huotilainen pitelee käsissään vinyylilevyä.
Sami Huotilainen on ylpeä siitä, että Sam & the Zombies julkaisi EP:nsä vinyylinä. Bändi satsaa myös sosiaaliseen mediaan ja nettiin. Mikko Tuomikoski / Yle

Vinyylin tenhovoiman lisäksi Huotilainen satsaa sosiaaliseen mediaan. Musiikin jakelussa on etsitty uusia tapoja.

– Meidät löytää Facebookista ja olemme hyödyntäneet TuneCorea, eli maksullista palvelua, joka tarjoaa digitaalisen toimittajan, joka jakelee musiikkiamme muun muassa Spotifyhin ja iTunesiin. Ilmaista se ei ole, mutta katsotaan, miten käy.

Sam & the Zombiesin musiikki ei edusta valtavirtaa, mutta toive on tavoittaa surf- ja garagerockin harrastajia maailmanlaajuisesti.

– Tarkoitus on, että diggarit vaikka Japanissa tai Meksikossa löytäisivät musiikkimme. Suomessa tämä on pienen porukan musiikkia, mutta maailmanlaajuisesti alan harrastajia on moninkertaisesti.

– Tärkeintä on muistaa se, että rock’n’rollin soittaminen on iloinen asia. Tällä hetkellä paras palkinto on se, että yleisö on keikoilla mukana meiningissä, naurahtaa Huotilainen.

Suomessa tämä on pienen porukan musiikkia, mutta maailmanlaajuisesti alan harrastajia on moninkertaisesti.

Sami Huotilainen

Kuka tahansa voi ponnistaa maailmanlaajuiseen julkisuuteen

Vaikka tällä hetkellä vielä puhutaan levymyynnistä, vinyylin uudesta tulemisesta ja musiikin myynnistä perinteisin keinoin, perinteisen levykaupan tulevaisuus näyttää synkältä.

– Vaikka Spotify on monesta näkökulmasta katsottuna hyvä asia, se on isossa mittakaavassa tekijä, joka pikkuhiljaa hävittää perinteisen levymyynnin. Hyvää siinä on se, että se on helppo, edullinen ja laillinen tapa tutustua uuteen musiikkiin. Spotifyssä tulee kuunnelleeksi paljon sellaista musiikkia, johon ei muuten perehtyisi ollenkaan, pohtii Heikkinen.

Vanhanaikaista musiikin harrastajaa voi surettaa musiikin digitalisoitumisen myötä esimerkiksi katoava, levyihin olennaisesti liittyvä asia: kansitaide.

Toisaalta sähköinen markkinointi myös avaa uusia mahdollisuuksi, kuten videot tai erilaiset interaktiiviset toiminnot.

Sosiaalinen media ja uudet julkaisukanavat ovat myös tasapuolistava tekijä. Peräkylän Pertsa saattaa yhdessä yössä nousta ympäri maailman tunnetuksi tähdeksi, jonka hengentuotokset keräävät jopa enemmän klikkauksia kuin supertähdet.

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus